Wageningen Experience Day: samen op zoek naar antwoorden

22 september 2021

De wereld staat voor grote uitdagingen. Hoe pakken we bijvoorbeeld klimaatverandering, afname van de biodiversiteit, hongersnood en toekomstige pandemieën aan?

Tijdens de Wageningen Experience Day voor alumni op 2 oktober vertellen experts van Wageningen University & Research over hun onderzoek naar deze vraagstukken. En over hoe we samen op zoek moeten naar antwoorden.

Want onderzoek staat nooit op zichzelf. Er zijn veel dwarsverbanden en raakvlakken, met de praktijk en met ander onderzoek binnen & buiten Wageningen University & Research (WUR). Juist dié onderlinge raakvlakken kunnen het onderzoek versterken: hier ontstaan innovatieve ideeën en beginnen de oplossingen voor de grote problemen waar de wereld mee kampt.

Centraal thema: Finding Answers Together

‘Finding answers together’ is de centrale boodschap van de 5 experts tijdens de Wageningen Experience Day. Ze laten zien hoe WUR binnen de organisatie over de grenzen van het eigen domein heen kijkt, maar ook dat samenwerking zich uiteraard niet moet beperken tot de eigen organisatie.

Want we moeten samen op zoek naar antwoorden, om zo samen de kwaliteit van leven te verbeteren

Liesje Mommer over Biodiversiteit

Zo vertelt Liesje Mommer, Hoogleraar Plantenecologie en Natuurbeheer, dat we nog maar 10 jaar hebben het tij te keren en de afname van biodiversiteit een halt toe te roepen.

Tijd voor actie én samenwerking dus. Ze richtte daarom, samen met andere onderzoekers, het Wageningen Biodiversiteits Initiatief op. Een mooi voorbeeld van Finding answers together.

Liesje Mommer

Tim van Hattum over Nature Based Solutions

Tim van Hattum, programmaleider Klimaat gelooft in de kracht van de natuur en vertelt meer over ‘Nature-based solutions’ binnen onderzoeksprogramma’s. Waarbij je de natuur als voorbeeld neemt.

Zo is de natuur is inspiratiebron voor allerlei sectoren: van architectuur tot geneeskunde en van energie tot infrastructuur. Maar we zien ook kansen bij het vinden van oplossingen die bijdragen aan de klimaatopgave, voedseltransitie of verbetering biodiversiteit.

Tim van Hattum

Joukje Siebenga over zoonotic emergencies

COVID-19 heeft de wereld nog steeds in zijn greep. De crisis (zoonotic emergency) waarvoor virologen, epidemiologen en gezondheidsinstanties al decennialang waarschuwen, ondervinden we nu aan den lijve: de ontwrichting van de samenleving en de economie door een ‘disease X’, een nieuwe infectieziekte die een wereldwijde pandemie veroorzaakt.

Programmaleider ERRAZE, Joukje Siebenga, vertelt welke lessen we hier uit trekken kunnen trekken en hoe we toekomstige pandemieën voorkomen of in elk geval de effecten beperken?

Joukje Siebenga

Willem Jan Knibbe over Kunstmatige Intelligentie

De wereld staat voor grote uitdagingen op gebied van duurzaamheid, voeding en gezonde leefomgeving. Kunstmatige intelligentie (AI) kan ons helpen daar antwoorden op te vinden. De vraag is echter hoe. Dat is waar Willem Jan Knibbe zich binnen het Wageningen Data Competence Center bezig houdt.

Door het onderzoeken van het potentieel van data, helpen zij andere onderzoekers oplossingen te vinden voor allerlei problemen. Samen werken ze aan het verbeteren van de kwaliteit van leven.

Willem Jan Knibbe

Ivo Demmers over Voedselsysteem benadering

Hoe zorgen we dat we de immer groeiende wereldbevolking kunnen voeden op een duurzame en gezonde manier? Een complex vraagstuk waar niet één oplossing voor is. Maar er is wel een methode om samen tot lokaal passende oplossingen te komen.

Ivo Demmers, programmaleider Food Security and Valuing Water, vertelt tijdens de Wageningen Experience Day over deze Voedselsysteem benadering.

Ivo Demmers

Kom ook naar de Wageningen Experience Day

Speciaal voor deze dag bouwden we de campus digitaal na! Op deze campus kom je de experts tegen en hoor je waar WUR mee bezig is. Ook is er uiteraard gelegenheid om andere Wageningers te ontmoeten. Meld je aan en kom het op zaterdag 2 oktober van 15:30 tot 17:00 ontdekken. Tot dan!

Kan je er op 2 oktober niet bij zijn? Het platform blijft de hele maand oktober open staan, dus meld je dan toch aan! Dan kan je later alle inspirerende verhalen en video's bekijken wanneer het jou uitkomt.