Wageningse Persprijs voor wetenschapsjournaliste Annemieke Smit

10 maart 2014

Wetenschapsjournaliste Annemieke Smit ontvangt de vierjaarlijkse Persprijs 2014 voor haar boek Uitgekookt! Bij de 96e Dies Natalis van Wageningen University op 10 maart ontving zij het beeldje ‘De Wageningse Boom’, een judicium en een bedrag van 2500 euro uit handen van de voorzitter van het Wageningen Universiteits Fonds, Jan Karel Mak.

Volgens de jury verdient Annemieke Smit de Persprijs voor haar buitengewone journalistieke werk. De jury waardeert haar vermogen om complexe kennis uit de voedingswetenschappen om te zetten in makkelijk verteerbare en onderhoudende teksten voor een breed publiek. Het boek is innovatief opgezet, gemakkelijk te raadplegen en maakt wetenschappelijke inzichten toegankelijk zonder technische termen of formules.

Twintig nominaties

De jury, bestaande uit vier vertegenwoordigers van wetenschap en journalistiek, ontving twintig nominaties in de vorm van artikelen, boeken en ander drukwerk. De jury was onder de indruk van de hoge kwaliteit van de inzendingen.

Uitgekookt!

Voor haar boekwerk Uitgekookt! raadpleegde winnares Annemieke Smit veel Wageningse onderzoekers. Ze wist die kennis op een speelse manier in haar boek te integreren. Op die manier levert ze een substantiële bijdrage aan ons begrip van wat wij eten, meent de jury. Uitgekookt! maakt ons bewust van onze dagelijkse kost en hoe die wordt bereid.

Het boek is rijk geïllustreerd met foto’s, humorvolle schetsen en anekdotes en is daardoor meer dan een aantrekkelijk en informatief kookboek. De jury voorziet dat het boek de potentie heeft uit te groeien tot de nationale referentiegids voor keukenwetenschappen voor een breed publiek. Annemieke Smit voldoet royaal aan de eisen zoals geformuleerd over kwaliteit, toegankelijkheid en relatie met wetenschappelijk onderzoek van Wageningen University.

Annemieke Smit (1957) is wetenschapsredacteur voor diverse radio- en televisieprogramma’s. Zij regisseerde tientallen TV-uitzendingen, maakte honderden radioreportages en presenteerde jarenlang live-uitzendingen. Zij deed zelf hiervoor de research, zocht boeiende onderwerpen en legde contact met innovatieve onderzoekers. Annemieke Smit was eindredacteur van Noorderlicht Radio en projectleider ‘Wetenschap’ bij de VPRO en ontwikkelde mede de website ‘Pooljaar’.