Nieuws

Wageningen UR steunt grootste retailketen om duurzame consumptie te stimuleren

Gepubliceerd op
5 maart 2015

Deze week helpt 's werelds grootste retailketen (Walmart) zijn klanten om voor producten te kiezen van leveranciers die toonaangevend zijn op het gebied van duurzaamheid. Hiertoe maakt het bedrijf gebruik van tools die zijn ontwikkeld door The Sustainability Consortium (TSC). Drieduizend producten van meer dan honderd verschillende bedrijven in hun webshop zijn gelabeld zodat klanten duidelijk kunnen zien welke merken en leveranciers de beste prestaties leveren op het gebied van duurzaamheid. In Europa draaien steeds meer retailketens een pilot met dergelijke tools. De focus ligt daarbij vooralsnog eerder op communicatie met hun leveranciers dan op communicatie met hun klanten.

In Nederland is Ahold een pilot met de TSC-tools gestart bij een aantal van zijn grootste leveranciers. Ook enkele andere grote retailketens in Noordwest-Europa hebben recent pilotprojecten opgezet. TSC heeft wereldwijd geharmoniseerde methodes ontwikkeld voor het meten van de duurzaamheid van alle consumentenproducten gedurende de gehele levenscyclus. Met deze tools kunnen bedrijven de duurzaamheid van al hun producten op een consistente manier meten. Op basis van de scores voor de verschillende indicators kunnen ze in nauwe samenwerking met hun partners in de toeleveringsketen verbeterplannen ontwikkelen.     

TSC is uitgegroeid tot een samenwerkingsverband van meer dan honderd grote retailketens, bedrijven in consumentenproducten, ngo's en academische partners van over de hele wereld. Onder de leden bevinden zich bedrijven als Coca-Cola, BASF, P&G, Mars, Ahold, Kellogg’s, L'Oréal en Unilever. Wageningen UR leidt de Europese vestiging van TSC en is wereldwijd verantwoordelijk voor alle activiteiten met betrekking tot voedsel en landbouw.