Persbericht

Wageningen University handhaaft zich in top toonaangevende QS ranking

15 september 2015

Op de wereldranglijst van universiteiten van de QS World Universities Ranking 2015, neemt Wageningen University de derde plaats in op het gebied van Agriculture and Forestry (land- en bosbouw). Wageningen steeg in de categorie Life sciences and medicine van de 132e naar de 83e plaats. De Wageningse universiteit staat wereldwijd op de 135e plaats. In totaal werden 4284 universiteiten onderzocht.

In de algemene wereldranglijst zet Wageningen University gestaag de weg naar boven voort. In 2012 was de positie nog 161, en verschoof de jaren daarna via 150 en 151 naar 135 nu.

Top 3 in land– en bosbouw

Op het terrein van Agriculture and Forestry (landbouw en bosbouw) scoort Wageningen University 95,0 punten, een tiende minder dan Cornell University (95,1) en topper UC Davis (97,2 punten) in de Verenigde Staten. De vierde plaats (Berkeley) scoorde iets boven de 85 punten.

Ook op andere vakgebieden scoort Wageningen University aanzienlijk: 7e in Environmental studies (milieu en omgeving), 16e in Veterinary sciences (dierwetenschappen) en de 26e plaats in de categorie Development studies (ontwikkelingsstudies).

De ranglijst is gebaseerd op zes gemeten prestaties van elke instelling. Die zijn gebruikt om de kwaliteiten op vier terreinen in kaart te brengen: Onderzoek, onderwijs, werk (employability) en internationalisering. Academische reputatie is de zwaarst wegende factor (40%). Hiertoe hebben ruim 78 duizend personen over de hele wereld hun mening gegeven. Ook de verhouding student / academische stafleden en het aantal citaties zijn belangrijk. Ze tellen elk voor 20% mee. De ranglijsten zijn opgezet om studenten wereldwijd een beeld te geven van het academische aanbod en kwaliteit.

Nederlandse universiteiten

De Nederlandse universiteiten scoren alle hoog. UvA Amsterdam staat in de algemene lijst op plaats 55, Delft 64, Utrecht 94, Leiden 95, Groningen 100. Eindhoven 117, Erasmus Rotterdam 126, Wageningen 135, Maastricht 169, VU Amsterdam 176, Radboud Nijmegen 177, Twente 188 en Tilburg 293. Parijs, Melbourne en Londen zijn in die volgorde de meest geliefde studentensteden.

Meer informatie over alle universiteiten via http://www.topuniversities.com/