Wageningen is master-magneet

21 maart 2014

Welke universiteiten zijn aantrekkelijk voor masterstudenten en welke niet? Uit cijfers die de Dienst Uitvoering Onderwijs aan het Hoger Onderwijs persbureau verstrekte blijkt dat Wageningen University erg populair is onder masterstudenten.

Bron: Resource/HOP

Meer dan 33 duizend bachelordiploma’s reikten de Nederlandse universiteiten vorig studiejaar uit. De meeste afgestudeerden kozen hierna voor een masteropleiding en enkele duizenden hbo’ers en buitenlandse studenten voegden zich bij hen: in 2013 begonnen meer dan veertigduizend studenten aan een masteropleiding.

Gemiddeld is het aantal nieuwe masterstudenten dus 23 procent hoger dan het aantal uitgereikte bachelordiploma’s. Daarmee valt een grove vergelijking te maken: welke universiteiten blijven daar onder en welke steken er bovenuit? Een spannende vraag, want steeds vaker kiezen studenten voor een masteropleiding aan een andere universiteit. Het gaat intussen om twaalf procent van alle studenten, meldde universiteitenvereniging VSNU begin dit jaar.

Wageningen University geeft in de strijd om de masterstudent de rest het nakijken. In Wageningen beginnen ruim twee keer zoveel nieuwe masterstudenten als er bachelors zijn afgestudeerd. De universiteit krijgt van studenten en deskundigen veel waardering voor haar masteropleidingen en is in trek bij buitenlandse masterstudenten.

Verhouding tussen afgestudeerde bachelorstudenten en masterinstromers: Wageningen University trekt relatief veel masterstudenten van buiten de universiteit.