Wageningen University voor elfde jaar de beste in de Keuzegids

2 november 2015

Voor het elfde jaar op rij is Wageningen University de beste universiteit in Nederland. Ook krijgen in de Keuzegids Universiteiten 2016, uitgegeven door het Centrum Hoger Onderwijs Informatie, vrijwel alle studies het predicaat topopleiding. De universiteit bewijst daarmee dat kwaliteit van opleidingen en groei van studentenaantallen prima samen kunnen gaan. ‘Dat is een prestatie’, aldus de Keuzegids.

Volgens de Keuzegids Universiteiten 2016, die op 2 november verscheen, zijn er 52 topopleidingen in Nederland. Ruim een kwart daarvan is in Wageningen te vinden.

Beste opleidingen

De Wageningse bacheloropleidingen zijn allemaal buitengewoon goed beoordeeld in de Keuzegids. ‘De enige universiteit die met al haar opleidingen topprestaties laat zien, staat in Wageningen’, aldus de Keuzegids Universiteiten 2016. Van de negentien opleidingen in Wageningen krijgen er vijftien het predicaat topopleiding. Dat betekent dat onderwijsexperts en studenten deze opleidingen minimaal een score van 76 uit 100 geven. Het hoogst scoren de BSc-opleidingen Plantenwetenschappen (92), Moleculaire Levenswetenschappen (90) en Internationaal Land- en Waterbeheer (90).

Beste universiteit

Wageningen University is de beste universiteit in het overzicht van de veertien Nederlandse universiteiten, met een score van 75 uit 100. Hierna volgen de Open Universiteit, een instelling voor afstandsonderwijs waar je in eigen tempo studeert (72), en de TU Eindhoven (65).

Breed aanbod opleidingen

Het aanbod aan opleidingen is verder breder dan je op misschien op het eerste gezicht bij Wageningen University zou verwachten, schrijft de Keuzegids. Wageningen biedt namelijk meer dan opleidingen die aansluiten bij de thema’s landbouw en milieu. Naast alle topopleidingen op gebied van Life Sciences en Environmental Sciences krijgen onder meer Bedrijfs- en Consumentenwetenschappen en Communicatiewetenschappen (in de Keuzegids de beste communicatieopleiding in Nederland) het predicaat topopleiding.

Goede internationale reputatie

Ook internationaal staat Wageningen University buitengewoon goed aangeschreven. De universiteit behoort tot de beste vijftig universiteiten ter wereld, volgens de bekende Times Higher Education Ranking van dit jaar. In de vorige maand verschenen National Taiwan University Ranking en de University Ranking van US News is Wageningen internationaal gezien de beste agrarische universiteit.

De oordelen in de Keuzegids Universiteiten 2016

(topopleiding is een score van 76 en hoger)

Plantenwetenschappen 92
Internationaal Land- en Waterbeheer 90