Wageningen heeft meeste topopleidingen en tevreden studenten

25 september 2015

Wageningen University steekt met kop en schouders boven andere universiteiten in Nederland uit als het gaat om de tevredenheid van studenten over haar opleiding. Studenten zijn buitengewoon positief over hun studie aan Wageningen University. Dat concludeert weekblad Elsevier in hun onderzoek naar de beste studies in Nederland.

Geen enkele Nederlandse universiteit heeft zoveel topopleidingen als Wageningen University. Over maar liefst 78,9 procent van de bacheloropleidingen in Wageningen zijn studenten zeer positief. Over de andere BSc-studies zijn Wageningse studenten gemiddeld tevreden. Negatieve beoordelingen ontbraken, in tegenstelling tot aan andere universiteiten.

Studentenenquête

Elsevier gebruikte voor haar onderzoek naar de beste studies gegevens uit de Nationale Studenten Enquête. Een totaalvergelijking van masteropleidingen konden ze niet maken, door de grote verscheidenheid aan opleidingen en soms relatief kleine aantallen beoordelingen.

Wageningen University ontbreekt net als voorgaande jaren in de ranglijst van beste universiteiten opgesteld naar de mening van hoogleraren en universitair hoofddocenten aan de andere Nederlandse universiteiten. Dat komt, aldus Elsevier, doordat Wageningen daarvoor teveel een eigen signatuur heeft, met specifieke opleidingen die niet vergeleken kunnen worden met andere universiteiten.