Wageningen opnieuw beste samenwerkende universiteit

7 december 2017

In Nederland is Wageningen University & Research de best samenwerkende universiteit. Dat zegt Elsevier Weekblad dat vandaag de Impactranglijst bekendmaakt. Wageningen scoort landelijk tweede als universiteit met de meeste maatschappelijke impact. Samen met rangschikkingen voor ondernemende en communicerende universiteiten komt Wageningen in de Ranglijst van universiteiten met impact uit op een tweede plaats.

De ranking is in opdracht van Elsevier Weekblad opgesteld door het onderzoeks- en adviesbureau ScienceWorks. Rector Arthur Mol neemt vandaag tijdens een congres over de maatschappelijke impact van alfa- en gammawetenschappen in Amsterdam de felicitaties in ontvangst.

Met haar tweede plaats verdrong Wageningen University & Research de TU Delft in de tweejaarlijkse ranglijst die in 2011 voor het eerste werd opgezet. Net als vorige keer scoort de Universiteit Twente het hoogst in de totaalscore. Andere hoge scores vallen ten deel aan de Universiteit van Amsterdam en Leiden.

Maatschappelijke instelling

De ranglijst is opgedeeld in vier categorieën om de impact van universiteiten te duiden. Het aanjagen van ondernemerschap, zoals spin-offs en octrooien (plaats 4 voor WUR), vormen van samenwerking, zoals met bedrijven, overheid en maatschappelijk organisaties (WUR op plaats 1). Hieronder vallen ook licenties, en publicaties samen met andere kennisinstellingen. Communicatie: het verspreiden van kennis via de media (radio, tv, online, kranten, maar ook jaarverslagen) en dit jaar voor het eerst de rol van de universiteit als maatschappelijke instelling. Daaronder vallen vermeldingen in regeringsstukken, Kamerstukken, documenten van het Europees Parlement en van gemeenten en het aantal onderzoekers dat zitting heeft in een adviesraad van de overheid. In deze nieuwe categorie scoort Wageningen met een tweede plaats bijzonder hoog.