Wageningen volop aanwezig tijdens internationale fruitbeurs

6 februari 2019

Wageningen University & Research is met diverse fruit-experts aanwezig tijdens de internationale beurs Fruit Logistica in Berlijn. De beurs trekt geïnteresseerden uit alle windstreken, letterlijk van Afghanistan tot aan Zimbabwe. Genoeg kansen voor WUR-experts om te laten zien wat Wageningse oplossingen kunnen betekenen voor bedrijven in de wereldwijde fruithandel.

Zo vertelt Janneke de Kramer over nieuwe robots die helpen bij de kwaliteitsinspectie van een oogst met hoogwaardige technologie. Tijdens Fruit Logistica is er een demo van de High speed 3D Inspector. Met dit apparaat kan een fruitteler afwijkingen opsporen bij voedingsproducten door met camera’s op hoge snelheid 360 graden scans te maken. Deze camera’s zijn goedkoper dan dure laserscanners, en geschikt voor veel producten: aardappelen, bloembollen, fruit.

Verpakking en koeling

Expert Mathijs Montsma laat zien hoe de kwaliteit van vers fruit optimaal gehouden kan worden en op een duurzame manier en zonder verliezen bij de consument terechtkomt. Dat is niet alleen afhankelijk van de bewaartemperatruur; ook de juiste verpakking (of juist geen verpakking) zijn belangrijke factoren. Tijdens Fruit Logistica kunnen bezoekers een deel van deze innovaties zelf zien, zoals dynamisch verpakkingsmateriaal dat de luchtdoorlaatbaarheid kan aanpassen aan de variabele omstandigheden in de opslag. Ook laten experts met behulp van robots en sensoren zien hoe de kwaliteit van vers fruit objectief en snel kan worden gemeten.

Bananen en schimmels

Bananen-expert van Wageningen University & Research, Gert Kema, is uitgenodigd om te vertellen over de schimmels die de bananenoogst in gevaar brengen én hoe WUR grote en kleine bedrijven daarbij van advies kan voorzien. Kema heeft het over lange termijn oplossingen; tegelijkertijd zitten kleine bananenplantages te wachten op een praktische korte termijn-oplossing voor agressieve bodemschimmels.

De fruitbeurs in Berlijn duurt van woensdag 6 februari tot en met vrijdag 8 februari. Voor meer informatie over Wageningse oplossingen kunt u contact opnemen met onze experts.