Wageningen scoort het beste van alle voltijds universitaire masteropleidingen

8 maart 2018

De voltijdse masteropleidingen van Wageningen University & Research scoren met 68 punten het hoogste van alle universitaire opleidingen. Van de 27 beoordeelde masterstudies krijgen er 21 het predicaat ‘Topopleiding’. De Keuzegids Masters, die vandaag is verschenen, baseert zich op het oordeel van studenten en een expertteam.

Wageningen University & Research (WUR) staat aan de top bij alle universiteiten met voltijdsopleidingen. Ook in de aparte categorie Technische universiteiten staat Wageningen op nummer 1.

Absolute topmaster

Van de beoordeelde 27 masterstudies in Wageningen was de master International land- and watermanagement met 90 van de 100 punten absolute topopleiding. In de gids scoren opleidingen met kleine aantallen studenten doorgaans veel hoger, maar bij Land- and watermanagement is de groep met 150 studenten niet klein te noemen. “Van de WUR wisten we al langer dat die, met een steeds maar groeiend aantal studenten uit heel de wereld, prima masteronderwijs biedt,” schrijft de Keuzegids.

Opleidingen scoren hoog

Ook studies als Geo-information Sciences en Molecular Life Sciences (beide 88), Plant Sciences en Forest and Nature Conservation (beide 84) scoren uitermate hoog. Laagst, maar nog steeds ruim voldoende (64 punten), scoren de opleidingen Development and rural innovation en Landscape architecture and planning. De gids classificeert een opleiding als Topopleiding bij 76 punten of meer.

Oordeel experts en studenten

De Keuzegids baseert zich voor 80 procent op oordelen van studenten en voor 20 procent op de landelijke keurmeester NVAO, de Nederlands-Vlaamse accreditatieorganisatie. De studenten kenden punten toe voor het onderwijsprogramma, de toetsing, de kwaliteit van de docenten, de mate van wetenschappelijke vorming, de praktijkgerichtheid van het onderwijs, de studeerbaarheid, begeleiding en de onderwijsfaciliteiten.