Wageningen verwelkomt coördinatiecentrum WEF Food Hubs

28 januari 2021

Wereldwijd hebben bijna 2 miljard mensen geen toegang tot veilig, voedzaam en voldoende voedsel, en 690 miljoen mensen lijden honger. Met nog 10 jaar om de Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties te bereiken, moeten we de manier waarop voedsel wordt geproduceerd en geconsumeerd fundamenteel veranderen.

Over de hele wereld worden voedselinnovatiehubs opgericht om technologie en bredere innovaties te gebruiken om lokale innovatie-ecosystemen te versterken voor de transformatie van voedselsystemen. Afgelopen november maakte het World Economic Forum bekend dat de European Food Innovation Hub in Wageningen wordt gevestigd.

Gisteren maakte premier Mark Rutte bekend dat Nederland investeert in het Global Coordinating Secretariat van de Food Innovation Hubs. Dit secretariaat zal ook opereren vanuit Wageningen.

- Het social media element kan niet getoond worden - controleer uw instellingen

WUR was een van de founding partners van FoodvalleyNL. WUR combineert fundamentele en toegepaste kennis vanuit de missie ‘To explore the potential of nature to improve the quality of life’. Zo draagt WUR bij aan het oplossen van belangrijke vragen in het domein van gezonde voeding en leefomgeving. Onze ruim 6.500 medewerkers (ruim 5.500 fte) en meer dan 12.000 studenten laten zich inspireren door natuur, maatschappij en technologie. Inspiratie die ons al meer dan een eeuw in staat stelt om te verwonderen, kennis te ontwikkelen en deze wereldwijd toe te passen.

WUR zoekt samen met anderen naar de antwoorden op de mondiale uitdagingen in agrifood & ecologie; met andere kennisinstellingen, bedrijven, ngo's en overheden. Daarom vinden op Wageningen Campus meer dan 180 andere organisaties hun inspiratie in op wetenschap gebaseerde oplossingen voor deze uitdagingen.

Samenwerkingspartners WUR

We zien dat op sociale media regelmatig berichten gedeeld worden waarbij niet altijd duidelijk is wat de band tussen WUR en WEF is. Wageningen University & Research werkt aan meerdere duurzaamheidsdoelen, zoals een gezonde maaltijd en duurzaam geproduceerd voedsel voor iedereen. Daarvoor moet de manier waarop we voedsel maken veranderen en dat vraagt veel onderzoek en innovatie. Daarvoor is de samenwerking met partners in de overheid, onderzoek, maatschappelijke organisaties en bedrijfsleven van groot belang.

Het World Economic Forum is in 2020 gestart met Food Innovation Hubs, kantoren wereldwijd gericht op ondersteunen van nieuwe ideeën en initiatieven in hun ontwikkeling naar de markt. WUR participeert in het Europese kantoor samen met andere organisaties en probeert zo nieuwe initiatieven te helpen met onze kennis en expertise.