Prijs van $250,000 voor baanbrekend werk Wageningse Bodemkundige

6 juni 2019

Dr Gerlinde de Deyn, persoonlijk hoogleraar in Bodemecologie bij Wageningen University & Research, is een bedrag van $250.000 toegekend door de wereldwijde organisatie FoodShot Global. De Deyn wint deze eerste editie van de ‘GroundBreaker Prize’ voor haar baanbrekend werk rond bodemgezondheid, de basis voor een gezond, duurzaam en eerlijk voedselsysteem.

FoodShot Global is een investeringsplatform, dat dient als katalysator voor innovatie binnen de voedselketen. De Deyn ontvangt de GroundBreaker Prijs als stimulans om door te gaan met haar buitengewone werk aan de diversiteit van planten en de interactie met de bodem. De Deyn gebruikt benaderingen op basis van genetische kenmerken om te begrijpen hoe planten en bodem op elkaar inwerken. Tegelijk onderzoekt zij wat de invloed van deze interactie is op het ecosysteem en hoe dit effect heeft op productiviteit, de cyclus van nutriënten, onderdrukking van ziektes en het vastleggen van koolstof in de bodem. Zij is één van drie FoodShot winnaars, die allemaal toegang krijgen tot bepaalde middelen, zoals begeleiding door een mentor en gelegenheid om capaciteit op te bouwen ten bate van een maximale impact op een zo groot mogelijke schaal.

Stichting voor een volgende generatie-oplossingen

FoodShot Global ontving 176 GroundBreaker Prijs nominaties en 235 aanvragen voor  vermogensinvesteringen vanuit meer dan 40 landen uit 6 continenten. “De drie mensen die we vandaag bekend hebben gemaakt, zijn allemaal pioniers van wie het bevlogen werk dient als basis voor de oplossingen van de volgende generatie van de urgente problemen die we nu aan moeten pakken als beschaving,” zegt FoodShot oprichter Victor Friedberg. “Ik ben bijzonder onder de indruk van de inspirerende winnaars van deze eerste editie van de FoodShot Global prijs en ik ga met plezier aan de slag om aan een groter publiek te laten zien wat zij allemaal doen.”

Innovatie Bodem 3.0 challenge

De GroundBreaker Prijs is onderdeel van de Innovatie Bodem 3.0 challenge. Innovatie Bodem 3.0 heeft als doel om een doorbraak in wetenschappelijke onderzoek te bewerkstelligen, met technologie die een omwenteling kan betekenen en innovatieve business modellen waarmee de landbouw van de 21ste eeuw de bodem als systeem kan  gaan zien, die de planeet gaat onderhouden. De FoodShot Global winnaars werken aan een nieuwe manier van bodembeheer en bieden boeren technologische of ecologische methoden, waarmee ze zowel optimale oogsten kunnen bereiken als een optimale gezondheid van hun land, ook op langere termijn.