Wageningse MOOC over bier: 'We beginnen elke module in het café'

25 april 2018

Nico van der Veen heeft met drie andere honoursstudenten een MOOC over bier gemaakt. Ontzettend veel werk, maar leuk en leerzaam. Er zijn al duizenden aanmeldingen binnen. Gisteravond ging de cursus online.

Nico van der Veen moet even nadenken over de vraag. ‘Ik weet niet of ik bier nou lekkerder ben gaan vinden, maar het is wel leuk dat ik nu alles weet over het productieproces, wat er in zit en de geschiedenis van bier.’

Hip

In het kader van hun Honours Investigation Project deden Nico van der Veen, Sander Breevaart, Esther Kunst en Florence Scherer onderzoek naar de ideale universiteit. Uit gesprekken met onder anderen Job Cohen en Bas Haring kwam naar voren dat de universiteit meer kennis zou moeten delen met een groot publiek. Dat gaat het beste via een online platform. En na een brainstorm was het idee om een MOOC (Massive Open Online Course) over bier te maken snel besloten. Bier is niet alleen een populair drankje waar veel over gemeierd wordt. Het is ook hip; elke stad heeft inmiddels wel zijn eigen biermerk. En bier raakt ook aan veel opleidingen die in Wageningen worden gegeven. Van Biochemie tot Consumentenwetenschappen.

Teamwork

Een MOOC maken? Beter van niet, zei een docent tegen de studenten. Dat de MOOC er toch gekomen is zegt veel over het doorzettingsvermogen van de vier studenten. En het geloof in eigen kunnen. ‘Je moet niet zonder meer zeggen dat iets niet kan’, zegt Van der Veen, 'of dat iets te groot is. Dat is iets dat ik wel geleerd heb.’ Al geeft hij wel toe dat het een uitdagend project is geweest en heel veel werk. ‘Een MOOC maken doe je niet met z’n vieren, daar heb je meer mensen voor nodig. We hebben een vacature geplaatst. Daar kwamen veel reacties op. Na de sollicitatiegesprekken, zijn we met veertien collega-studenten verder gegaan’, aldus Van der Veen.

Nico van der Veen, honoursstudent

Toen begon het echte werk pas. ‘Als student schrijf je papers en essays, maar een script schrijven is echt iets anders. Het moet spreektaal zijn en leuk om naar te luisteren en toch wetenschappelijk allemaal kloppen.’ Vervolgens is er een studiotraining geweest, waarbij op camera de scripts en de ‘look and feel’ van het verhaal werden getest. ‘Het is wel even wennen om jezelf terug te zien op een beeldscherm. Je kijkt dan toch heel kritisch. Maar na verloop van tijd kon ik mezelf objectiever beoordelen, alsof ik naar iemand anders keek.'

Lees het hele artikel op Resource.wur.nl.