Wageningse giftencampagne levert in korte tijd ruim 15 miljoen op

14 februari 2014

De Wageningse campagne Food for thought, thought for food heeft in de afgelopen drie-en-een-half jaar 15,5 miljoen euro aan giften opgeleverd. Het is daarmee de succesvolste campagne van een Nederlandse universiteit. Dit is bekend gemaakt bij het afscheid van Aalt Dijkhuizen als voorzitter van Wageningen UR (University & Research centre) op 13 februari. De toegezegde middelen van particulieren en stichtingen, en van bedrijven en de overheid worden ingezet voor baanbrekend wetenschappelijk onderzoek waarvoor geen reguliere middelen zijn.

De campagne die oktober 2010 als een van de eerste aan een Nederlandse universiteit van start ging, streefde ernaar om binnen vijf jaar vijftien miljoen euro te verwerven. Op die manier wilden de initiatiefnemers private sponsoren bij wetenschappelijk onderzoek en onderwijs betrekken en zo baanbrekende projecten mogelijk maken. De middelen zijn intussen ingezet om wegen te vinden om negen miljard mensen in 2050 van voldoende en kwalitatief goed voedsel te voorzien zonder natuur, milieu of klimaat geweld aan te doen.

Projecten

Met middelen van de campagne startte Wageningse onderzoekers in Afrika een onderzoek om een effectieve, gifvrije methode van malariabestrijding te testen. Ook werd een project opgezet om het ondernemerschap van Afrikaanse MKB-ondernemers in de agrifood-sector te stimuleren dat ook steun kreeg van het ministerie van Buitenlandse Zaken, dat besloot de private giften te matchen. Om helderheid te krijgen in de zwakke plek van de aardappelziekte Phytophthora startte een fundamenteel onderzoek. Ook is een internationaal onderzoeksproject gestart dat beoogt om het waterverbruik van rijst drastisch te verminderen. Voor een aantal gevers heeft het Wageningen Universiteits Fonds in samenspraak met onderzoekers projecten op maat ontwikkeld.

De overtroffen doelstelling van de campagne Food for thought, thought for food valt samen met het afscheid van Aalt Dijkhuizen als voorzitter Wageningen UR. De campagne werd geïnitieerd door de Wageningen Ambassadors, vooraanstaande afgestudeerden van Wageningen University. De Raad van Bestuur onder leiding van Aalt Dijkhuizen pakte de handschoen op en ontwikkelde samen met een fundraising committee van Ambassadors en het Wageningen Universiteits Fonds de campagne.

Het behalen van de doelstelling werd bekendgemaakt bij het afscheid van Aalt Dijkhuizen op donderdagavond 13 februari. Daar werd ook de vervolgcampagne aangekondigd, die zal worden ontwikkeld onder leiding van de aantredend voorzitter Louise Fresco. Deze zal gericht zijn op de 100ste verjaardag van de universiteit in 2018.