Wageningse studenten ontwikkelen diagnostische test voor zika

22 augustus 2017

Tien Wageningse studenten zijn deze zomer in het laboratorium te vinden. Met inzet en passie ontwikkelen ze een diagnostische test voor tropische infectieziekten zoals Zika en de Afrikaanse slaapziekte. Met hun project proberen zij hoge ogen te gooien op de internationale studentencompetitie iGEM dit najaar in het Amerikaanse Boston. Daar strijden honderden studententeams om de beste uitvinding op het snijvlak van biologie en technologie. Voor de eer en een betere wereld.

De test van de tien Wageningse masterstudenten Biotechnologie en Moleculaire levenswetenschappen maakt slim gebruik van bacteriën die zijn aangepast om de ziekmaker te herkennen aan een eiwit in een bloedmonster. Op dat moment geeft het testapparaatje een zichtbaar signaal, zodat de arts weet dat de patiënt is besmet. Zo zijn er geen dure apparaten nodig, waardoor het toestel gemakkelijk en veilig in het veld gebruikt kan worden. Het apparaat zelf wordt met 3D printtechnologie gemaakt van duurzaam plastic.

Crowdfunding

Voor het ontwikkelen van het testapparaat werken de studenten samen met instanties zoals Artsen Zonder Grenzen en de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO). Zo krijgen ze een beter beeld van de eisen waaraan zo’n test moet voldoen. Het team heeft een crowdfunding pagina opgezet om hun project te financieren.

Miljoenen mensen lopen het risico op een tropische infectieziekte, vooral in ontwikkelingslanden. Zo waren er de afgelopen twee jaar uitbraken van het virus Zika in Zuid-Amerika en angst voor verspreiding naar het noorden. De noodzaak van medicatie en diagnose zijn op zulke momenten van groot belang, maar de ontwikkeling ervan neemt kostbare tijd. Bovendien zijn de eindproducten vaak niet geschikt voor gebruik in ontwikkelingsgebieden. Het Wageningse iGEM team ontwikkelt daarom een snelle en modulaire test, die zelfs in afgelegen gebieden goed werkt.

Synthetische biologie

De internationale studentenwedstrijd iGEM is vergelijkbaar met de bekende Solar Challenge voor auto’s op zonne-energie. 300 teams nemen het tegen elkaar op; de finale vindt in november plaats op MIT in Boston. Het doel van de wedstrijd is een maatschappelijk relevant probleem op te lossen door middel van synthetische biologie; een overlap van biologie en techniek. Wageningse teams boekten twee keer eerder succes met een tweede plaats. Het team van dit jaar mikt op een evenaring van deze successen, of meer.

Igem in Lab