Weijers genomineerd als 'wetenschapstalent 2015'

3 september 2015

Plantenonderzoeker Dolf Weijers is één van de 25 genomineerden voor wetenschapstalent van 2015. De winnaar wordt 24 september bekend gemaakt in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam.

Bron: Resource

Dolf Weijers, die persoonlijk hoogleraar is bij de leerstoelgroep Biochemie, laat weten het ‘een eer’ te vinden genomineerd te zijn, maar hij ‘heeft geen verwachtingen van de volgende ronde’. Weijers is niet van plan om uitgebreid te gaan lobbyen voor stemmen, een paar oproepjes daargelaten. De plantenonderzoeker is overigens de enige Wageningse onderzoeker die is genomineerd.

De talenten werden door een vakjury geselecteerd uit 50 kandidaten die werden voorgedragen door Nederlandse en Vlaamse universiteiten. In de jury zitten onder meer Melanie Peters, directeur van het Rathenau Instituut en WU-alumna en Jim Jansen, hoofdredacteur van de Nederlandstalige versie van New Scientist, dat de verkiezing organiseert.

Tot 7 september kan het publiek stemmen. De uitgebrachte stemmen bepalen, samen met het oordeel van de jury, wie de eerste editie op zijn of haar naam schrijft. De uiteindelijke winnaar ontvangt een prijs, een boekenpakket en een geldbedrag van 1500 euro.

Weijers bekijkt in zijn werk de ontwikkeling van planten op het allerkleinste niveau. Eerder dit jaar haalde hij een Vici-beurs binnen. In 2013 was hij de Teacher of the Year van Wageningen Universiteit.