Wijze lessen in foodstrategie & marketing

Nieuws

Wijze lessen in foodstrategie en marketing

Gepubliceerd op
20 februari 2017

Op 9 februari jl. heeft de cursus foodstrategie en marketing van Wageningen Academy plaatsgevonden.

Unieke mix van kennis en ervaring

Het programma bracht niet alleen wetenschap, toegepast onderwijs en consultancy samen, ook het ervaren én nieuwe bedrijfsleven waren aanwezig. Hiermee  kwam de hoofddoelstelling van het programma, het spiegelen van kennis en ervaring uit de cursus aan het eigen bedrijf sterk naar voren.

Foodstrategie moet flexibeler worden

De huidige maatschappij verlangt van de foodsector een continue focus op de externe wereld. Doorlopend moet worden getoetst hoe de krachten uit de organisatie, op onderscheidende wijze, waarde kunnen toevoegen voor de klant. Een adequate foodstrategie is vooral flexibel en daarmee snel aanpasbaar aan veranderingen.

Sprekers uit wetenschap, toegepast onderwijs en bedrijfsleven

Prof. Hans van Trijp van Wageningen University & Research heeft zijn inzichten vanuit onderzoek naar consumentengedrag gedeeld en zocht interactie door cursisten foodinnovaties te laten beoordelen. Martin van Dam van Group 7 nam ons mee in de wereld van wendbaarheid, ook wel agility genoemd. Door kleinere stappen te zetten, bij voorkeur in afstemming met nieuwe klanten of consumenten, kan feedback sneller opgehaald en verwerkt worden in nieuwe acties.

Dr. Ellen van Kleef van Wageningen University & Research lichtte, vanuit wetenschappelijk onderzoek, toe hoe de foodsector de consument kan helpen om gezondere keuzes te maken. Mary van Hoek van Has Hogeschool, kwam op ludieke wijze waarschuwen voor een nieuwe generatie ondernemende foodmanagers van de opleiding Food Innovation.

Lianne Veen van PicNic hield een vurig betoog voor extreme klantgerichtheid en “gewoon” aan het werk gaan. Dat deze servicegerichtheid van PicNic ze geen windeieren heeft  geleged, werd de cursisten goed duidelijk. Marc oude Luttikhuis van Foodatelier bracht praktijkcases in en gaf een inkijkje in het proces van succesvol vernieuwen. Winfred de Ruijter van Unilever Food Solutions ging in op een pragmatische aanpak van on-line marketing, die leidt tot meetbare successen.

Zoals aangegeven een divers programma met sprekers van vele achtergronden en vooral ook met verfrissende presentaties en manieren om te interacteren. De meerwaarde van een op de Foodsector toegespitst programma, met creatieve, onverwachte en succes verhalen heeft zich deze dag duidelijk bewezen.

Reacties van deelnemers

Uit de evaluatie kwam dit succes ook naar voren: de cursus heeft ruimschoots voldaan heeft aan de verwachtingen van de deelnemers. Deelnemers waren zowel uit de primaire sector, verwerkende industrie, dienstverlening en de foodservicegroothandel afkomstig. Hierbij werd met name de kwaliteit van de sprekers en de koppeling tussen wetenschap en praktijk gewaardeerd. Verdere uitspraken waren “zeer verfrissend en motiverend”, “praktisch en direct toepasbaar”, “zeer interactief en aansprekend” en “zeer leerzaam”.

Vervolg traject

Op basis van deze 1ste succesvolle editie kunt u volgend jaar een vergelijkbaar programma verwachten. Ook enthousiast geworden? U kunt alvast interesse tonen in de komende editie.