Winnaars ontwerpwedstrijd 2019 bekend

3 april 2019

Kan jij met behulp van microben een goed leefbare omgeving voor 2050 ontwerpen? Dat was de vraag van de ontwerpwedstrijd 2019: ‘Micro-organismen maken de mens én zijn omgeving’. Na een spannende finale ging de Eben Haëzerschool Bennekom met hun ontwerp ‘Microben veroveren de buurt’ met de eerste prijs naar huis.

Microbiologie is een inspiratiebron voor kinderen om de wereld te verbeteren. Dat hebben we vandaag wel kunnen zien!
Jurylid en associate professor microbiologie dr. Clara Belzer

Op woensdag 3 april kwamen zo’n 70 basisschoolleerlingen, leerkrachten en ouders samen in het Orion gebouw op Wageningen Campus voor de finale van de Ontwerpwedstrijd. De jury bestond dit jaar uit universitair hoofddocent en onderzoeker marine microbiologie dr.ir. Detmer Sipkema, associate professor microbiologie dr. Clara Belzer en Hilco van Stuijvenberg, didactisch medewerker WKWU en opleidingsdocent aan de PABO van de Christelijke Hogeschool Ede.

Basisschoolleerlingen uit groep 5 tot en met 8 werden afgelopen maanden uitgedaagd een innovatief ontwerp te maken dat origineel, vernieuwend en uitvoerbaar is. Het ontwerp moest gaan over hoe microben ons kunnen helpen bij een goed leefbare omgeving in 2050. Hierbij moesten de leerlingen beschrijven wat hun aanpak en werkwijze is geweest. Uit de 26 inzendingen zijn uiteindelijk 5 finalisten geselecteerd door de jury en PABO-studenten van de Christelijke Hogeschool Ede. Tijdens de finale werden de groepen ook op de presentatie van hun ontwerp beoordeeld.

De eerste plek ging naar de plusgroep 6,7,8 van de Eben Haëzerschool Bennekom met hun ontwerp Microben veroveren de buurt. Met behulp van microben ontwierpen zij een afvalverwerker voor GFT en plastic die biobrandstof maakt. De verwerkers komen in iedere buurt, waardoor de hele buurt ook mee helpt. De jury vond dat het ontwerp goed was uitgewerkt, ze meerdere problemen hebben getackeld en dat ze heel goed hadden nagedacht over de verschillende stappen in het totale proces.

De tweede plek was voor de verrijkingsgroep 5/6 van de Augustinusschool met hun ontwerp Algen voor het leger. Zij bedachten een nieuwe duurzame verf op basis van algen waarmee de kledij en voertuigen van het leger kunnen worden geverfd, in plaats van de verf die het leger nu gebruikt.

De derde plek werd bemachtigd door de plusklas van CNS Ede. Zij maakt een webshop met duurzame producten die gemaakt zijn met micro-organismen. De jury was onder de indruk van de uitwerking van alle afzonderlijke producten die de leerlingen hebben bedacht voor in de webshop.

De publieksprijs ging dit jaar naar twee groepjes, want er was een gelijkspel. De plusgroep 6,7,8 van de Eben Haëzerschool Bennekom veroverden ook deze prijs. Het was gelijksspel met het ontwerp Rijden op Microben van de verrijkingsgroep 7/8 van de Augustinusschool in Ermelo.

De ontwerpwedstrijd werd dit jaar voor de vijfde keer georganiseerd door het Wetenschapsknooppunt van Wageningen University. Met de organisatie van de wedstrijd wil het Wetenschapsknooppunt kinderen bijbrengen hoe zij onderzoekend en ontwerpend kunnen leren. Zo moesten zij hun aanpak en werkwijze beschrijven en uitleggen wat zij uiteindelijk van deelname aan de ontwerpwedstrijd hebben geleerd.