Winnaars FoodBytes! Europa bekend

18 mei 2017

Koupe, Neo Farms en Cerescon zijn de winnaars van FoodBytes! Europa, een pitch-competitie, waarbij invloedrijke bedrijven en investeerders in de food en agricultuur worden samengebracht met veelbelovende industriële start-ups. De prijzen zijn uitgereikt in Wageningen tijdens F&A Next, initiatief van Rabobank, Wageningen University & Research en StartLife.

Koupe, Neo Farms en Cerscon erkend voor innovativiteit en spitsvondigheid

Meer dan 120 internationale start-ups schreven zich in om te pitchen tijdens FoodBytes! Europa, dat plaatsvond tijdens de innovatieconferentie F&A Next aan de Wageningen University & Research. Uiteindelijk streden twintig bedrijven die aantoonbaar innovatief en opschaalbaar zijn en daarnaast ook sociale impact hebben, om drie prijzen: de Judges’ Choice Award, de People’s Choice Award en de Highly Commended Award.

Judge’s Choice Award: Koupe

De expertjury koos het Nederlandse bedrijf Koupe als winnaar. Het bedrijf, dat gezond ijs ontwikkelt met veel proteïne en vezels, maar met een veel lager calorie- en vetgehalte, voldoet volgens de jury het beste aan criteria als schaalbaarheid, productinnovatie, tractie en social impact. In tegenstelling tot concurrerende gezonde alternatieve producten, gebruikt Koupe geen kunstmatige smaak- of conserveringsmiddelen. Koupe wordt al verkocht in de Jumbo supermarktketen in Nederland en zal deze zomer via de online supermarkt Ocado ook in Groot Brittannië beschikbaar komen.
De start-up heeft een accelerator- programma cursus gewonnen van food accelerator ShakeUp Factory in Parijs.

People’s Choice Award: Neo Farms

Het publiek van de F&A Next conferentie stemde via de FoodBytes! App voor de People’s Choice Award. Deze ging naar Neo Farms, een Duits bedrijf dat een volledig geautomatiseerde kas voor in de keuken, dus binnenshuis, ontwikkelde. Hierbij maakt het gebruik van de gepatenteerde aeroponic technologie.
Neo Farms won een start-up accelerator cursus van een week bij StartLife aan de Wageningen University & Research.

Highly Commended Award: Cerescon

De tien beste bedrijven, overgebleven uit het selectieproces, waren uitgenodigd om hun innovatie in 60-seconden te presenteren. Hieruit koos de jury een winnaar, gebaseerd op dezelfde criteria als die van de Judge’s Award. Cerescon ontving de Highly Commended Award. Cerescon is een Nederlands bedrijf dat een gerobotiseerd oogstproces voor asperges heeft ontwikkeld.
Cerescon won de mogelijkheid om deel te nemen als finalist bij het volgende FoodBytes! evenement in Austin, Texas in september.

Berry Marttin, bestuurder van de Rabobank: “We zijn enorm geïnspireerd door de verscheidenheid en kwaliteit van de aanwezige en presenterende food en agricultuur start-ups, maar ook door de grote hoeveelheid aan investeerders en bedrijven in het publiek. Dit is voor mij een duidelijk bewijs van de inzet van alle stakeholders om innovatie in de food en agricultuur naar een hoger niveau te brengen. Innovatie is onmisbaar voor het oplossen van de uitdaging om het groeiend aantal bewoners te kunnen voorzien van voldoende duurzaam en gezond voedsel.”

Louise Fresco, voorzitter Raad van Bestuur Wageningen University & Research: “Dit is een uniek moment voor de agri & food sector. Wetenschappelijke ontwikkelingen zoals robotisering en genomics leggen de basis voor de bio-economie en de ontwikkeling van duurzame en gezonde voeding. Bij Wageningen University & Research werken we nauw samen met partners in de private sector en de overheid om innovatie en ondernemerschap te stimuleren. De tweede editie van F&A Next is een prachtige gelegenheid om dat te laten zien.”

Manuel Gonzalez, Rabobank’s Global Head of F&A Innovation: “Het was een prachtige dag met nieuwe ontdekkingen, uitwisseling van meningen en delen van ervaringen. De energie van de start-ups vulde de zaal. ‘Missie geslaagd’ voor FoodBytes!; we brachten het innovatie ecosysteem bij elkaar en gaven een stem aan iedereen die werkt aan schaalbare en duurzame oplossingen voor de toekomst van food en agri.”

F&A Next is opgezet door de Rabobank, Wageningen University & Research and StartLife.

De volledige lijst van de finalisten en de runners-up die gepitcht hebben tijdens F&A Next is beschikbaar via: http://fanext.nl/startups-2017/.