World Food Prize laureaten 2018 spreken op SDG-conferentie in Wageningen

22 augustus 2018

Lawrence Haddad en David Nabarro, beiden winnaar van de World Food Prize 2018, spreken op de Sustainable Development Goals (SDG's)-conferentie op 30 augustus in Wageningen. Wageningen University & Research (WUR) en de World Food Prize Foundation hebben dit vandaag bekendgemaakt. Hun ‘lunch lecture’ is vrij toegankelijk voor alle WUR studenten en medewerkers.

Louise O. Fresco, voorzitter van de Raad van Bestuur van WUR en lid van de World Food Prize Council of Advisors, kijkt uit naar hun bezoek. "Ik ben verheugd dat dr. Lawrence Haddad en dr. David Nabarro, winnaars van deze prestigieuze prijs, een bezoek brengen aan Wageningen University & Research. Hun aanwezigheid, met de voorzitter van de World Food Prize, Ambassador Kenneth Quinn, zal een grote inspiratiebron zijn voor onze studenten en medewerkers. Hun tomeloze inzet voor voedselzekerheid in de wereld weerspiegelt de activiteiten van WUR. Dat schept mogelijkheden om te bekijken hoe we wetenschappelijke inzichten samenbrengen zodat we de kwaliteit, kwantiteit en beschikbaarheid van voedsel kunnen verbeteren en tegelijkertijd de duurzaamheid van de productie waarborgen. In deze inspanningen delen we de nalatenschap van dr. Norman Borlaug, de vader van de Groene Revolutie en initiatiefnemer van de World Food Prize."

Dr. Haddad en dr. Nabarro zullen een gezamenlijke presentatie geven op donderdag 30 augustus tijdens de SDG-conferentie ‘Towards Zero Hunger: Partnerships for Impact’, met een inleiding door Ambassador Kenneth M. Quinn, voorzitter van de World Food Prize Foundation. Deze lunchsessie in de Waaierzaal van het Orion-gebouw staat open voor alle conferentiegasten en de studenten en medewerkers van WUR.

Wanneer: 30 augustus, 13:15-13:55 uur

Waar: Wageningen Campus, Orion gebouw, Waaierzaal (zaal open vanaf 13:00 uur)

Wie: SDG Conference-deelnemers, WUR-studenten en medewerkers. Registratie is niet nodig, maar wees op tijd.

De twee laureaten van de World Food Prize spreken op de conferentie in Wageningen bij gelegenheid van het 100-jarig bestaan van deze organisatie. “Een mooie combinatie van de continue wereldklasse van Wagenings onderzoek met hun toepassingen en impact en de buitengewone verdiensten van deze twee laureaten,” zegt Kenneth Quinn.

Lawrence Haddad en David Nabarro werden geselecteerd als 2018 World Food Prize laureaten vanwege hun complementaire werk om wereldwijd zowel aandacht te vragen voor cruciale zaken als voeding voor kinderen en jonge moeders en tegelijk het pad te plaveien voor belangrijke vorderingen daarin. Dr. Haddad zette wetenschappelijk bewijs in om beleidsmakers te overtuigen voeding een centrale plek te geven in hun wereldwijde ontwikkelingsstrategieën, terwijl dr. Nabarro, als coördinator van de Scaling Up Nutrition (SUN)-beweging van de VN, meer dan vijftig landen verenigde voor hetzelfde doel. Hun werk verbeterde de maternale en kindervoeding aanzienlijk en verminderde het aantal ondervoede kinderen in de wereld tussen 2012 en 2017 met tien miljoen. Haddad en Nabarro zullen worden gehonoreerd voor hun inspanningen tijdens de World Food Prize Week, 17-19 oktober, in Des Moines, Iowa, VS.

"Het is klip en klaar dat het thema voeding wezenlijk is voor het realiseren van de duurzame ontwikkelingsdoelen,” zegt dr. Haddad. "Het is nu zaak dat ieder die bij voeding is betrokken, dwars door alle sectoren heen, de top opzoekt en in samenspraak bedenkt hoe de eigen doelen te verwezenlijken zodat tegelijkertijd de algemene voedingsstatus verbeterd

"Jongeren streven naar een duurzame wereld waar het goed is voor iedereen en waarin je van het leven kunt genieten. Het is onze collectieve verantwoordelijkheid om deze toekomst te koesteren, maar het vereist grote transformaties in alle deelgebieden van ons bestaan," zegt dr. Nabarro. "Deze kunnen alleen worden bereikt door bruggen te slaan tussen de verschillende disciplines, mensen en hun territoria."

Voor de Wageningse SDG-conferentie ‘Towards Zero Hunger’ komen deskundigen, onderzoekers, bedrijven en studenten uit de hele wereld bijeen om oplossingen te bespreken voor het bereiken van de de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen, met name via strategische partnerschappen. Deze conferentie richt zich op doelstelling SDG2 (zero hunger, voedselzekerheid, betere voeding en duurzame landbouw) en SDG17 (partnerschappen). Wageningen University & Research combineert natuur- en sociale wetenschappen in de thema’s voedsel, voedselproductie, leefomgeving, gezondheid, leefstijl en levensonderhoud. Andere sprekers op de conferentie zijn Akinwumi Adesina (President African Development Bank), Carola Schouten (minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit), Etharin Cousin (voormalig President World Food Program) en Paul Polman (CEO Unilever).

De World Food Prize

De World Food Prize is de belangrijkste internationale onderscheiding voor personen die zich hebben ingezet om de kwaliteit, kwantiteit of beschikbaarheid van voedsel in de wereld te verbeteren. De prijs werd in 1986 in het leven geroepen door dr. Norman E. Borlaug, ontvanger van de Nobelprijs voor de Vrede in 1970. Sindsdien is de World Food Prize aan 48 vooraanstaande personen toegekend. De World Food Prize organiseert jaarlijks het internationale symposium Borlaug Dialogue en een verscheidenheid aan educatieprogramma's voor jongeren om de discussie over de jongste ontwikkelingen in mondiale voedselzekerheid te bevorderen en om jongste generatie te inspireren een einde aan het verschijnsel honger te maken.