Youth World Food Day

16 oktober 2019

Het Wageningen Youth Institute brengt jeugd in beweging rondom het thema voedselzekerheid, ook op Youth World Food Day in Ede op 16 oktober 2019.

Terwijl food professionals in de Mauritzkazerne in Ede aan het praten waren over circulaire voedselketens waren ruim 200 jongeren op het Smaakpark even verderop aan de slag met het aanpakken van voedselverspilling.

Het doe-festival begon met een lunch die bereid was met groenten die weg waren gegooid. De wethouder van Ede was voor de gelegenheid even langs gefietst en moedigde alle aanwezigen aan om vooral te doen en niet zoveel te praten. Er waren aanmoedigende woorden vanuit het buitenland en de jongeren konden via SharedStudio’s praten met jongeren in Nigeria en Gaza. Het Wageningen Youth Institute verzorgde de workshop ‘Fruit for all’ die inzicht biedt in de complexe vragen rondom voedselzekerheid. Belangrijke vragen die we moeten beantwoorden als we in 2050 allemaal genoeg te eten willen hebben. Met een Kahoot Quiz kon iedereen zijn kennis testen. Tijdens het festival presenteerden groepjes jongeren hun ideeën om voedselverspilling tegen te gaan.

Bij deze de winnende middelbare scholieren aan het woord: ‘Op 16 oktober wonnen wij, Amy Schimmel, David van der Woude en Henk-Jan ter Haar uit Technasium vwo 5 van het Johannes Fontanus College de wedstrijd #zerowastechallenge met ons app-ontwerp EatYourFoodWaste. De app kan op een leuke en innovatieve manier voedselverspilling tegengaan. Door het winnen van de prijs wordt onze app echt gebouwd! We hopen zo een steentje bij te dragen aan het tegengaan van voedselverspilling.’