Zilveren Legpenning voor professor Paul Moughan uit Nieuw-Zeeland

7 december 2018

Professor Paul Moughan (Riddet Institute, Massey University, Nieuw-Zeeland) heeft de prestigieuze Zilveren Legpenning gekregen. Dat is de hoogst mogelijke onderscheiding voor mensen met grote verdiensten voor Wageningen University & Research (WUR). De onderscheiding werd overhandigd door prof. dr. Louise O. Fresco, de voorzitter van de raad van bestuur van WUR. Zij is deze week op bezoek in Nieuw-Zeeland.

Professor Moughan heeft een lange en indrukwekkende carrière in de eiwit- en voedingswetenschap. Hij is een Fellow van de Royal Society of New Zealand, Fellow van de Royal Society of Chemistry, Cambridge, Engeland. Daarnaast heeft hij in 2012 de Science Prize van de premier van Nieuw-Zeeland gekregen en in 2011 de Massey University Research Medal gewonnen.

Gedurende zijn indrukwekkende carrière was Paul Moughan een groot voorstander van Wageningen University & Research. Zijn relatie met WUR begon in 1985, toen hij voor het eerst naar Nederland kwam voor een sabbatical om te werken op het gebied van diervoeding en groeimodellering.

Sinds die tijd bezoekt hij Wageningen elk jaar, soms twee keer per jaar om bij te dragen aan de internationale cursussen in groeimodellering van dieren en evaluatiewetenschap. De laatste cursus wordt nog steeds om de twee jaar aangeboden door de Wageningen Academy en trekt meer dan 25 wetenschappers uit verschillende landen van de wereld, grotendeels dankzij de inzet van prof. Moughan.

Moughan heeft een aantal gezamenlijke onderzoeksprogramma's opgezet, met name over Anti Nutritional Factors (ANF's) in diervoeders met WUR. Het Proteos-project over eiwit-evaluatie van menselijke voedingsmiddelen is het nieuwste gezamenlijke programma waarin Moughan actief Animal Nutrition en Human Nutrition-groepen heeft betrokken.

Dit project maakt deel uit van het eerste Memorandum of Understanding dat in 2013 tussen Massey en Wageningen University werd ondertekend. Die samenwerking is mede dankzij de inspanningen van professor Moughan tot stand gekomen.