Zonder feestgedruis heeft WUR de 8000-ste promovendus afgeleverd

22 december 2021

De Chinese Ying Liu was op 15 december aan het einde van de middag de gelukkige. Alhoewel gelukkig, ze kreeg er niks voor. De 7500-ste promotie in maart vorig jaar, vlak na het uitbreken van corona, leverde promovendus Mark Roosjen destijds nog een gouden koker op.

Kleurrijke cover

Ying Liu moest het doen met de eer, maar is er desondanks blij mee. ‘Acht is een geluksgetal in China en wordt geassocieerd met rijkdom.’ Liu promoveerde op een onderzoek naar kleurstof in paarse paprika’s. Die pigmenten (anthocyanen) helpen tegen chronische ontstekingen. Liu vogelde uit hoe je de plant kunt aansporen paars te worden en te blijven. Tijdens het rijpen verliest de paprika normaal gesproken namelijk kleur. Decoding purple pepper’s dress code is de speelse titel van haar kleurige proefschrift.

Lees verder op Resource-online het onafhankelijke medium voor studenten en medewerkers van WUR:

Lees het artikel