Aarti Gupta benoemd als persoonlijk hoogleraar Mondiaal Milieubeheer

27 februari 2020

De raad van bestuur van Wageningen University & Research heeft Aarti Gupta benoemd als Persoonlijk Hoogleraar Mondiaal Natuurbeheer binnen de Leerstoelgroep Milieubeleid. De benoeming geldt vanaf 1 februari 2020.

Gupta_Aarti_photo_2020 (002).png

Aarti Gupta (Hyderadad, India, 1967) studeerde Politicologie en Economie aan de Brandeis University in de Verenigde Staten, gevolgd door een Masters in Politicologie aan de Universiteit van Chicago. In 2001 promoveerde ze aan Yale University bij de leerstoel Bosbouw en Omgevingswetenschappen. Na een aantal jaren als onderzoeker te hebben gewerkt aan de universiteiten van Harvard en Columbia, ging ze in 2006 aan de slag als universitair docent en daarna als universitair hoofddocent bij de leerstoelgroep Milieubeleid in Wageningen.

Ik had mijn professionele doel gevonden, maar besefte ook dat als ik de VN niet snel verliet voor een promotieonderzoek, ik misschien nooit meer zou vertrekken
Aarti Gupta

Gefascineerd door internationale diplomatie

Met een vader die werkte voor de Indiase Buitenlandse Dienst, groeide Aarti op met een goed beeld van de manier waarop internationale diplomatie werkt. In de jaren negentig raakte zij geïnteresseerd in mondiale milieuvraagstukken: een onderwerp dat toen nog maar net op de internationale agenda kwam door de welbekende Rio Wereldtop in 1992. Aarti werd al snel gegrepen door de complexe politieke uitdagingen van de grensoverschrijdende milieuproblematiek, zoals klimaatverandering en de teruglopende biodiversiteit.

Tijdens haar werk voor de Verenigde Naties in New York deed zij waardevolle praktijkervaring op op het gebied van internationaal milieubeleid. Haar tijd daar was leerzaam. Zoals zij zelf zegt: ‘Ik wist dat ik mijn professionele doel had gevonden, maar besefte ook dat als ik niet snel de VN verliet om een promotieonderzoek te gaan doen, ik misschien nooit meer zou vertrekken.’

Onderzoek naar complexe politieke vraagstukken

Tijdens haar promotieonderzoek bij Yale en Harvard, ontwikkelde Aarti een gerichte belangstelling voor de rol van wetenschappelijk kennis in het internationale milieubeleid, met inbegrip van de rol van de wetenschap in het beleid rondom nieuwe technologieën.

Sinds ze naar Wageningen kwam heeft zij zich verder ontwikkeld op dit gebied. Binnen de leerstoelgroep Milieubeleid, coördineert ze het onderzoeksthema ‘Governing Climate Futures’. Ze heeft een NWO-beurs ontvangen om, samen met een team promovendi en postdocs, onderzoek te doen naar het transformerend potentieel van transparantie in klimaatbeleid (TRANSGOV), als een sleutelelement in de succesvolle implementatie van het Parijse Klimaat Akkoord. Daarnaast onderzoekt ze beleidsmogelijkheden voor nieuwe controversiële klimaattechnologieën en hun toekomstige rol in de aanpak van de klimaatcrisis.

De toekomst reguleren

In de komende jaren zal zij zich blijven inzetten voor onderzoek naar de vraag hoe de internationale politiek vandaag kan reageren om de onzekere toekomst op het gebied van milieu het hoofd te bieden. De centrale vraag voor haar is: Hebben we de juiste regelgeving paraat voor een effectief, toekomstbestendig milieubeleid?

Haar visie en ambitie is om zich in nauwe samenwerking met haar netwerkcontacten in Europa en internationaal, en WUR-collega’s, te buigen over deze thema’s. In Wageningen zal Aarti Gupta ook de internationale aspecten blijven benadrukken in haar colleges, welke in de laatste jaren diverse malen zijn onderscheiden met de Excellence in Education prijs.