Buitenland lonkt voor twee talentvolle Wageningse onderzoekers

24 juli 2018

Twee Wageningse onderzoekers mogen van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) in het buitenland onderzoek gaan doen. Chantal Vogels en Jasper Wubs van Wageningen University & Research (WUR) hebben een zogeheten Rubicon-financiering in de wacht gesleept.

Het Rubicon-programma van de NWO geeft wetenschappers die net zijn gepromoveerd de kans om internationale onderzoekservaring op te doen aan topinstituten zoals Harvard University en de Universiteit van Kopenhagen.

De wetenschappers kunnen tot 24 maanden onderzoek doen. De hoogte van de financiering is afhankelijk van de gekozen bestemming en de duur van het verblijf. Per jaar kan NWO zo'n zestig jonge onderzoekers financieren binnen Rubicon (voor een totaalbedrag van zeven miljoen euro).

Verenigde Staten en Zwitserland

Chantal Vogels gaat aan de slag bij Yale University in de Verenigde Staten. Daar gaat ze onderzoek doen naar de evolutie van virussen en of die een belangrijke rol speelt in uitbraken van infectieziekten. In dit project wordt een verklaring gezocht voor de plotselinge en zeer hevige zika-epidemie. Specifiek kijkt Chantal Vogels naar het effect van virusevolutie op efficiëntie van virusoverdracht door muggen.

Jasper Wubs gaat bij ETH Zürich in Zwitserland voedselzekerheid onderzoeken. Dat is een belangrijke uitdaging, vooral in ontwikkelingslanden. Bodemdegradatie is vaak de oorzaak van teruglopende productiviteit. In dit onderzoek wil hij uitvinden welke rol het bodemleven kan spelen in het herstel van gedegradeerde bodems en het verhogen van de productiviteit.

De hele lijst met Rubicon toekenningen vind je hier.