Cattlelyst in iGEM-wedstrijd 2021: uitstoot verminderen en klimaatverandering vertragen

Published on
8 februari 2021

De 2021-editie van de iGEM-competitie in synthetische biologie is van start voor Wageningen University & Research. Recente edities van de wedstrijd hebben meer dan 350 teams van universiteiten en scholen over de hele wereld aangetrokken met ongeveer 5000 deelnemende studenten in totaal. In de afgelopen tien jaar eindigden drie WUR-teams op de tweede plaats in de wereldwijde competitie. Eerdere Wageningse teams ontwikkelden systemen waarmee bananenstammen schimmels kunnen bestrijden, mijten kunnen doden die bijenkorven teisteren en vernietigen, biologische diagnostische instrumenten voor infectieziekten en hebben planten voorzien van systemen om infecties te bestrijden.

Het WUR iGEM-team bestaat dit jaar uit tien bachelor- en masterstudenten, ondersteund door een team van begeleiders in de Laboratoria voor Microbiologie en Systeem & Synthetische Biologie. In deze editie van iGEM wil het team de uitstoot van giftige gassen van boerderijen met het project Cattlelyst verminderen en zo klimaatverandering vertragen. Hoewel alle betrokkenen dolgraag de wedstrijd winnen, is het grotere doel van het team om het wetenschappelijke principe te bewijzen dat een technisch biofilter een efficiënte, duurzame en sociaal verantwoorde manier is om de door klimaatverandering veroorzaakte gasemissies van boerderijen te verminderen.

Gasemissies verminderen

Sanne van Doorn van het Cattlelyst-project: “We stellen een oplossing voor om de impact van gasemissies van vee te verminderen. De veehouderij geeft methaan vrij, een gas met een aardopwarmingsvermogen dat dertig keer hoger is dan koolstofdioxide. Bovendien leveren melkveebedrijven de grootste bijdrage aan de toenemende ammoniakniveaus en reactieve stikstofsoorten op aarde. " Van Doorn vervolgt: “Deze overmaat aan stikstof heeft desastreuze gevolgen voor de planeet, met bodemverzuring en demineralisatie en verlies aan biodiversiteit tot gevolg.

Het WUR iGEM-team ontwikkelt het allereerste biofiltratiesysteem dat specifiek gericht is op het verwijderen van ammoniak en methaan uit stallen. Het biofilter maakt gebruik van synthetisch geoptimaliseerde bacteriën, ontworpen om te leven van de vrijgekomen ammoniak en methaan en om de gassen om te zetten in onschadelijke vormen. Delielena Poli van het team vult aan: "Cattlelyst wil de impact van de veehouderij op het milieu verminderen en tegelijkertijd de boeren helpen om te voldoen aan de dringende voorschriften."

Experimenten

Om een ​​volledige oplossing te bieden, zal het Cattlelyst-team overleggen met maatschappelijke belanghebbenden en computeranalyses integreren met experimentele validatie, om de robuustheid en veiligheid van het uiteindelijke biofilter te testen.

iGEM

De stichting iGEM (International Genetics Engineered Machine) speelt een rol bij het verzamelen en verspreiden van tools die nodig zijn voor onderzoek naar synthetische biologie. Daarnaast organiseert het jaarlijks een internationale wedstrijd om de volgende generatie synthetisch biologen op te leiden. Synthetische biologie is een opkomende wetenschappelijke discipline die tot doel heeft het potentieel van biologische engineering te onderzoeken om maatschappelijke problemen op te lossen. Biologen worden samengebracht met computerwetenschappers, ingenieurs, wiskundigen en sociale wetenschappers om onderzoeksvragen op een innovatieve, duurzame en maatschappelijk verantwoorde manier aan te pakken.

Voor meer informatie over het Cattlelyst-project of het uitwisselen van ideeën, neem gerust contact op met het team via igem@wur.nl.