Circular@WUR: Delen van innovatieve oplossingen voor overgang naar klimaatslimme samenleving

4 april 2022

Hoe verandert circulariteit onze leefomgeving? En hoever zijn we met de transitie naar een circulair huishouden in 2050? Op 11, 12 en 13 april delen wetenschappers, ondernemers en bestuurders hun inzichten over de circulaire, duurzame samenleving van de toekomst. Zij doen dit tijdens het congres van Wageningen University & Research ‘Circular@WUR: Living within planetary boundaries’. Naast inspirerende lezingen zijn er workshops en masterclasses en openen innovatieve bedrijven hun deuren.

De noodzaak van verandering komt steeds meer ons dagelijks leven binnen. De transitie naar een circulaire, biobased en klimaatslimme samenleving is het antwoord op veel van de uitdagingen waar we voor staan. Zoals genoeg voedsel en drinkwater voor iedereen en zo weinig mogelijk verlies van grondstoffen, waardoor de effecten op het klimaat minimaal zijn. Dat vraagt om andere manieren waarop we produceren, ons inkomen verdienen en onze samenleving inrichten. Alleen dan is het mogelijk om te leven binnen de grenzen van onze planeet.

Naast de uitdagingen zijn er, gelukkig, ook veel innovaties en oplossingen. Circular@WUR combineert uitdagingen en oplossingen door te laten zien wat de actuele stand van zaken is van de vele innovaties waaraan wetenschappers en bedrijven werken. Een internationaal gezelschap van pioniers van de circulaire biobased samenleving met verschillende achtergronden wisselt ervaringen en ideeën uit. En geeft op die manier invulling aan de ‘transition pathways’, om zo de overgang naar een circulaire, biobased en klimaatslimme samenleving te versnellen.

Congresthema's

Naast een afwisselend plenair programma met relevante, impactvolle sprekers van binnen en buiten WUR wordt er tijdens masterclasses en workshops dieper ingegaan op de 4 congresthema’s:

Icon cow Society icon house Partnerships

De excursies aan de bedrijven, variërend van verschillende onderdelen van WUR, de Farm of the Future tot Unilever (Waste to Value) en AMS (Developing a circular city) zijn gericht op het delen van de nieuwste inzichten.

Een deel van het programma is ook online te volgen.