De oogst van de Urban Greenhouse Challenge

27 juni 2022

Studententeams van over de hele wereld streden ook dit collegejaar weer met elkaar om het beste idee voor stadslandbouw te presenteren. Dankzij deze Urban Greenhouse Challenge zijn grote studentenwedstrijden niet meer weg te denken uit Wageningen.

Op 29 juni won het team LettUs Design de finale van de derde en tegelijk laatste Urban Greenhouse Challenge, die georganiseerd wordt door WUR. De wedstrijd voor studententeams uit de hele wereld trok deze editie dertig teams, samen goed voor 260 deelnemers. Een modulaire urban farm was deze keer het best uitgewerkte idee voor stadslandbouw. Het concept moest passen in één van de armste en meest diverse wijken van Washinghton D.C. Wat hebben drie edities van de Urban Greenhouse Challenge gebracht?

Om het succes achter deze eerste Wageningse studentenchallenge te begrijpen, moeten we terug naar het 100-jarig bestaan van de universiteit in 2017. Wat begon als een idee voor een evenement op een feestje werd al snel een plan voor een jaarlijks terugkerend fenomeen: een multidisciplinaire, internationale wedstrijd waarbij studententeams een concrete uitdaging voorgeschoteld krijgen. De challenge beslaat een groot deel van het studiejaar en valt buiten het reguliere onderwijsprogramma.

Eerste in levenswetenschappen

“Studentenchallenges worden al langer georganiseerd door technische universiteiten”, vertelt organisator Rio Pals. “De World Solar Challenge is de bekendste. Daarin ontwerpen en bouwen studententeams een elektrische auto. In de levenswetenschappen bestaan challenges nog weinig, in ieder geval was het er nog niet in Nederland.” Het idee van een life science challenge sprak veel meer studenten aan dan Pals en haar collega Marta Eggers hadden gedacht. Voor de eerste editie schreven zich al direct 23 teams in. Na drie edities van de Urban Greenhouse Challenge staat de teller op 106 teams en meer dan 1000 studenten uit 36 landen.

Bijlmer Bajes

Een deelnemer vertelt over zijn poster.

De deelnemers van de eerste editie bogen zich over de vraag hoe stadslandbouw een plek kon krijgen op een specifieke locatie in Nederland: de voormalige Bijlmer Bajes. Zij moesten gebruiken maken van lokale middelen en lokale energieopwekking. Tegelijk was het de bedoeling om bewoners te betrekken bij duurzame en gezonde voeding en te bewijzen dat het plan technisch en financieel haalbaar was. De jury beoordeelde de plannen daarom niet alleen op de punten milieu en duurzaamheid, maar ook op sociale, economische en technische aspecten.

Naar China

Het internationale karakter kreeg bij de tweede en derde editie nog meer vorm door nieuwe locaties te kiezen. In 2019-2020 was de opdracht om een urban greenhouse te ontwerpen voor een park in een Chinese stad. Wat het zo uitdagend maakte om hier een concept voor te bedenken? “Je begint met alleen een stuk land, verder helemaal niets”, vat een deelnemer samen die een toren van 23 verdiepingen ontwierp voor verticale landbouw. Eén van de winnende teams ontwierp een innovatief gebouw, geïnspireerd door het Taoïsme, een Chinese filosofische, religieuze traditie. In het gebouw komen voedselproductie, onderzoek, educatie en vermaak samen.

Waarom studenten meedoen

Na drie edities daalt het besef in wat de Urban Greenhouse Challenge teweeg heeft gebracht. Deelnemers vonden vooral het transdisciplinaire teamwerk, het ondernemen en het omgaan met complexiteit leerzaam. Bovendien konden zij hun netwerk uitbreiden, dankzij de 64 verschillende partners uit het bedrijfsleven, en zich oriënteren op carrièremogelijkheden.

Eggers: “Maar dat zijn niet de hoofdredenen waarom studenten besluiten mee te doen. Zij vinden het vooral leuk om met een concrete opdracht aan de slag te gaan, die ze helemaal op eigen wijze kunnen invullen. Dat is toch anders dan bij vakken aan de universiteit. Ze hebben bij een studentchallenge veel meer eigen initiatief en creativiteit nodig om tot een inzending te komen.”

Coaches en masterclasses

Bedrijven zagen er ook steeds meer de voordelen van in om zich te verbinden aan de Urban Greenhouse Challenge. Vanaf de tweede editie zijn zij nauwer betrokken, door coaching aan te bieden en masterclasses te geven. “Coaches vinden het achteraf ontzettend inspirerend om zulke gedreven, creatieve jonge mensen te begeleiden”, zegt Pals. “Bedrijven krijgen er een gevoel voor waar de jongere generatie mee bezig is. Zo doen ze nieuwe ideeën op voor hun eigen sector. En ze doen het ook voor de PR en om de beste werknemers aan te trekken.”

Populariteit

Pals en Eggers merkten tot slot niet alleen de kruisbestuiving tussen bedrijven en studenten op. Ze zagen ook de opkomende interesse voor het onderwerp stadslandbouw. “Urban farming is in de afgelopen jaren meer gaan leven bij jonge mensen”, vertelt Eggers. “Misschien is dat ook mede dankzij de Urban Greenhouse Challenge. We hoorden zelfs van sommige studenten dat ze naar Wageningen zijn gekomen vanwege deze challenge.” Het onderwerp urban farming leeft inmiddels zo sterk, dat de challenge navolging heeft gekregen bij de Universiteit van Bologna, Italië. Een oud-deelnemer aan de Wageningse wedstrijd hielp met de organisatie.

Opvolger: Nature Based Solutions Challenge

De afgelopen vijf jaren werd de Urban Greenhouse Challenge twee keer afgewisseld met de ReThink Protein Challenge. Vanaf komend studiejaar is het voor WUR tijd voor nieuwe uitdagingen. De opvolger van de Urban Greenhouse Challenge wordt de Nature Based Solutions Challenge. Het volgende spreekwoordelijke zaadje wordt geplant, zodat ook dit onderwerp gaat leven onder jongeren, zo hoopt WUR. Eggers: “We starten een discussie en proberen studenten te inspireren. En we willen uitstralen dat je bij WUR kunt pionieren.”