De toekomst van de tuinbouw: groene kennis digitaliseren

26 mei 2021

Sensoren, robotica, kunstmatige intelligentie en 'digital twins' brengen de glastuinbouw naar een hoger niveau. Ze zorgen voor een beter begrip van kasprocessen en vergemakkelijken de ontwikkeling van tools die bijvoorbeeld telers kunnen ondersteunen bij hun besluitvorming. De Business Unit Glastuinbouw en Bloembollen van Wageningen University & Research onderzoekt en ontwikkelt toepassingen voor toekomstgerichte tuinbouw.

De vakkennis van Nederlandse telers is ongekend. Ze begrijpen als geen ander hoe je zorgt voor een optimale productie en een lager gebruik van hulpbronnen zoals energie en water. Maar een teler kan maar op één plek tegelijk zijn. Dit is op te lossen door de groene kennis van de teler te digitaliseren. Dit kan bijvoorbeeld leiden tot autonome teelt: een teelt die automatisch wordt gecontroleerd en gereguleerd. Niet om de teler te vervangen, maar om de teler op verschillende manieren te ondersteunen.

Groene kennis digitaliseren

WUR onderzoekt de mogelijkheden van kunstmatige intelligentie in sensoren, robotica en beslissingsondersteunende systemen en 'digital twins' voor de ontwikkeling van efficiënte, duurzame en intelligente toepassingen voor en in samenwerking met belanghebbenden en eindgebruikers. De kasfaciliteiten van de Business Unit Glastuinbouw en Bloembollen van Wageningen University & Research in Bleiswijk en de geavanceerde fenotyperingsfaciliteiten van NPEC in Wageningen maken grondig onderzoek en testen van nieuwe technologieën mogelijk.

Veel toepassingen hebben hun weg naar de markt al gevonden, in producten en diensten in de Nederlandse en internationale tuinbouw. Met het oog op de toekomstige behoeften en doelstellingen definieert WUR de vereisten voor de transitie naar digitale tuinbouw, zowel vanuit technisch perspectief als in termen van data- en modelbezit. Daarnaast stimuleert WUR digitale ontwikkelingen in de sector door experts uit de tuinbouw, datawetenschappen en kunstmatige intelligentie met elkaar te verbinden, zoals via de Autonomous Greenhouse Challenge, waarvan onlangs de derde editie is gestart.

De Business Unit Glastuinbouw en Bloembollen geeft dus  actief vorm aan de toekomst van de digitale tuinbouw. Neem contact met ons op voor meer informatie over onze projecten en activiteiten op het gebied van digitale tuinbouw.​