Dialogue Centre: Je open stellen voor andere perspectieven

29 oktober 2020

Met een openingsceremonie in klein comité ging 8 oktober de eerste paal van het nieuwe Dialogue Centre de grond in op Wageningen Campus. Dit multifunctionele gebouw verrijst tussen Atlas en FrieslandCampina. Simone Ritzer, coördinator van het Wageningen Dialogue-programma, vertelt over de ambitie achter deze toekomstige eyecatcher van Wageningen University & Research.

“Het Dialogue Centre wordt het visitekaartje van Wageningen University & Research. Daarmee komt er op de campus een plek waar studenten en onderzoekers op een toegankelijke manier de dialoog met elkaar en met de samenleving kunnen voeren. Het wordt een inspirerende plek om met verschillende partijen fysiek samen te komen tijdens uiteenlopende bijeenkomsten. In deze rare tijd merk je sterker dan ooit hoe belangrijk die fysieke ontmoeting is. Niet alleen om elkaar te inspireren en innovaties verder te brengen, maar ook om uit je eigen bubbel te treden en je open te stellen voor andere perspectieven. Dat is precies wat we in het Dialogue Centre willen laten gebeuren.”

Het nieuwe centrum wordt vooral een plek waar je samenkomt om het gesprek te voeren over de grote maatschappelijke vraagstukken deze tijd - voor zover ze in het Wageningse domein liggen. De inrichting van het dialooggedeelte nodigt volgens Simone straks uit tot die gewenste ontmoetingen: “De grote zaal, die ruimte gaat bieden aan bijna driehonderd bezoekers, wordt geen standaardzaal met podium en katheder, maar krijgt een u-vorm en wordt zó ingericht dat er overal interactie kan ontstaan. Je kunt er bijvoorbeeld ook prima rondetafelconferenties houden.”

Promoties en Faculty club

Naast dat het dé plek voor dialoog wordt, krijgt het gebouw nog twee andere functies. Zo neemt het alle functies van de Aula elders in Wageningen over, waar van oudsher alle promoties en inauguraties plaatsvinden. De zaal die hiervoor wordt ingericht, krijgt een academische uitstraling. De derde functie die het gebouw krijgt, is die van Faculty Club: een aantrekkelijke ontmoetingsplaats, inclusief restaurant, voor medewerkers en hun (buitenlandse) gasten. Simone: “Wageningen Campus heeft nu nog geen vaste locatie hiervoor. Nu moet Atlas of Impulse nog worden omgebouwd om dit soort ontmoetingen te faciliteren. Het is de bedoeling dat gasten daar ook innovatieve voedselproducten kunnen proeven die dankzij Wageningse technologie zijn ontwikkeld.”

Opening in mei 2022

Het Dialogue Centre wordt een blikvanger. Zo komt er aan de kant van de Mansholtlaan een glazen gevel over de hele breedte. Die symboliseert de verbinding met de samenleving. Verder krijgt het pand een sedumdak dat beschermt tegen zon, regen en extreme hitte. En dankzij aansluiting op de warmte-koudering die momenteel op de campus wordt aangelegd, krijgt het centrum een duurzame energievoorziening. De opening staat gepland voor mei 2022.