Dies: in 2030 één studie aan verschillende universiteiten?

17 februari 2022

Hoe ziet het universitaire onderwijs er in 2030 uit? Deze vraag staat centraal tijdens de 104e Dies Natalis. Volgens Rector Magnificus Arthur Mol een bijzonder maar ook logisch thema: “Onderwijsinnovatie gaat momenteel ontzetten snel en dat komt maar deels door de coronapandemie. Daarnaast is er nooit eerder een Dies geweest waarin onderwijs centraal staat.”

‘Metamorfoses. Vormgeven aan het universitair onderwijs van morgen.’ Deze zin prijkt bovenaan de uitnodiging van de Dies die op woensdag 9 maart 2022 plaatsvindt. Sinds de oprichting van de eerste universiteit in 1088 heeft het hoger onderwijs een metamorfose ondergaan. Wat ooit eeuwen duurde kan nu al in enkele decennia. De hoge snelheid waarin deze gedaanteverwisseling nu gebeurt, is vooral te verklaren door toegenomen reikwijdte (digitalisering) en onderwijs op maat (personalisering). Maar ook door een veranderende arbeidsmarkt, de opkomst van private onderwijsaanbieders, en het leven lang ontwikkelen.

Arthur Mol: “Het onderwijslandschap is flink aan het veranderen. Het wordt steeds globaler. Er komen steeds meer private onderwijspartijen bij. En ‘leven-lang-ontwikkelen’ is inmiddels een verankerd begrip in onze samenleving. Nieuwe hulpmiddelen, neem bijvoorbeeld virtual reality, dringen het onderwijs binnen en challenge-based onderwijs gaat ook een grotere rol spelen. In die onderwijsvorm werken studenten aan oplossingen voor allerlei actuele uitdagingen. Denk bijvoorbeeld aan onze succesvolle studentchallenges.

De mogelijkheden in het geven van onderwijs lijken grenzeloos

“Er is in het onderwijs steeds meer mogelijk: ‘digitaal en on-campus onderwijs, persoonlijk en massaal, op maat/flexibel en gestandaardiseerd, initieel (BSC en MSc) en leven-lang-ontwikkelen’. De mogelijkheden lijken grenzeloos, maar wat wil Wageningen University? Hoe ziet de toekomst van Wageningen University en het onderwijslandschap eruit? En wat moeten we nu doen om dat in 2030 te verwezenlijken?”

De afgelopen twee jaar zorgde de pandemie noodgedwongen voor nieuwe onderwijsvormen en heeft wellicht de gedachten over onderwijsinnovatie veranderd. Heeft deze periode een rol gespeeld bij het kiezen voor dit thema?

“Dat heeft absoluut meegespeeld, maar gaf niet de doorslag. Al voor de pandemie zijn we uitvoerig aan de slag gegaan met een toekomstvisie op het onderwijs. Een werkgroep heeft dat uiteindelijk samengebracht in drie mooie scenario’s die de basis vormden voor Het Strategisch Plan van WUR. Maar we zijn weer drie tot vier jaar verder, en de veranderingen en nieuwe mogelijkheden gaan hard. De keynote-speaker tijdens de Dies (Prof.Dr. Dirk van Damme :red) houdt zich al lange tijd bezig met veranderingen en stagnatie in het hoger onderwijs en kan ook schetsen wat de internationale ontwikkelingen zijn.”

Innovaties in het onderwijs. Voor welke grote uitdagingen staan we eigenlijk?

“Die uitdagingen zijn groot maar ook heel divers. Veel investeringen zijn nodig in de digitale infrastructuur maar ook in nieuwe didactiek. Nieuwe manieren van lesgeven vragen om andere kennis en vaardigheden. Daarnaast groeit niet alleen de wens van gepersonaliseerd onderwijs, maar zie je tegelijkertijd een tegengestelde beweging waarin juist wordt gevraagd om meer breed toegankelijk/massaal onderwijs (MOOC’s). Het is niet of-of, maar en-en: in beide kanten moet geïnvesteerd worden. Vergeet niet dat er ook nog iets heel anders speelt: hoe blijven we zorgen voor een goede koppeling tussen het lager- en middelbaar onderwijs met de universiteit?”

Stel het is 2030. Wat zal een enorme verandering zijn in het onderwijs ten opzichte van nu?

“Alles wordt veel flexibeler. De onderwijsprogramma’s zijn veel minder gestandaardiseerd, studenten studeren niet meer aan 1 universiteit en kunnen makkelijker een eigen studieroute uitstippelen. Het wordt veel eenvoudiger tijdens een opleiding bij verschillende universiteiten stukjes onderwijs te volgen. ‘Blended learning’ wordt de norm. Een mix van online en fysiek onderwijs.

Mensen ontmoeten blijft een wezenlijk onderdeel van studeren en onderwijs

Er komen veel meer digitale hulpmiddelen die niet alleen bij colleges worden ingezet maar ook bij bijvoorbeeld in practica of excursies. Virtual reality en augmented reality zijn standaard. Mensen ontmoeten blijft echter een wezenlijk onderdeel van studeren en onderwijs. De Campus blijft een belangrijke rol spelen evenals docenten met begeesterende verhalen. Voor colleges geldt hetzelfde; face-to-face-education zal altijd een belangrijke rol blijven spelen.”

De Dies Natalis 2022 vindt plaats op woensdag 9 maart van 15:30 uur tot 17:00 uur. De officiële viering wordt voorafgegaan door een symposium over hetzelfde onderwerp, georganiseerd door de Wageningen Graduate Schools. De Dies is zowel fysiek als online bij te wonen. Aanmelden kan via deze pagina.