Diversiteits- en inclusieweek voor medewerkers en studenten van WUR

30 september 2022

Van 3 t/m 7 oktober organiseert Wageningen University & Research de tweede editie van de Diversity & Inclusion (D&I) week. Tijdens deze week krijgen medewerkers en studenten de gelegenheid om mee te doen aan uiteenlopende activiteiten over diversiteit en inclusie. Het evenement past bij het streven van WUR om een inclusieve universiteit en werkgever te zijn.

Met de D&I week vestigt Wageningen University & Research de aandacht op het belang van een diverse, inclusieve werk- en studieomgeving. Op de campus moet iedereen zich thuis voelen en kunnen floreren. Wij geloven dat diversiteit en inclusie een belangrijke bijdrage leveren aan de kwaliteit van ons onderwijs en onderzoek. Onze ruim 13.000 studenten en meer dan 6.500 medewerkers vormen een inspirerende, creatieve en multiculturele populatie.

D&I starts with I

De D&I week werd vorig jaar voor het eerst georganiseerd, toen nog grotendeels online. Dit jaar kunnen werknemers en studenten op de campus en digitaal deelnemen aan lezingen, workshops, inspiratiesessies en andere activiteiten. Het thema van dit jaar is ‘D&I starts with I’. Het doel blijft hetzelfde: meer leren, nadenken en in gesprek gaan over diversiteit en inclusiviteit.

Hoewel de meeste mensen bij deze onderwerpen vooral denken aan culturele- en genderdiversiteit, is er tijdens de D&I week ook veel ruimte voor sociale veiligheid en neurodiversiteit. Zo kunnen deelnemers leren over hoogbegaafdheid en meedoen aan het Autisme Belevingscircuit. Andere sessies gaan over het creëren van een veilige werkomgeving en het tegengaan van racisme en discriminatie. Tijdens de interactieve lezing Brown Eyes Blue Eyes kunnen deelnemers zelf uitsluiting ervaren. Verder geeft Joris Luyendijk op 6 oktober een lezing over De zeven vinkjes, zijn veelbesproken boek over privilege. De week wordt afgesloten met een humoristische theatershow.