Persbericht

Eat2Move opent innovatieloket sport, voeding en gezondheid

28 oktober 2016

Topcentrum Eat2Move opent 28 oktober 2016 het innovatieloket voor voeding en bewegen. Gedeputeerde Michiel Scheffer van de provincie Gelderland verricht de openingshandeling van het loket op Wageningen Campus. Het loket richt zich op bedrijven die producten of diensten ontwikkelen voor specifieke doelgroepen zoals sporters en patiënten. Het bedrijfsleven krijgt zo toegang tot topexpertise vanuit het netwerk van Eat2Move.

Ondersteuning bij onderzoek en innovatie

“Nieuwe kennis is belangrijk om vragen uit de sport- en zorgpraktijk te vertalen naar innovatieve oplossingen. Voor bedrijven in deze sector biedt het loket tal van mogelijkheden voor ondersteuning”, aldus Prof. Frans Kok, voorzitter van de stuurgroep Eat2Move. Naast hulp bij  projectdefinitie en -uitvoering, wordt toegang geboden tot de nieuwste kennis en faciliteiten van de partners in Eat2Move. Denk hierbij aan geavanceerde meetapparatuur, assessmentmethoden of contact met experts. Het loket is verbonden aan de afdeling Humane Voeding van Wageningen University & Research. De verbinding op sport, voeding en gezondheid en de open toegang hiertoe, maakt het Eat2Move loket uniek in Nederland.

Eat2Move Start innovatie Hub sRGB screen only-0100.jpg

Expertise en netwerken bundelen

Eat2Move bundelt de expertise en netwerken van belangrijke organisaties op het gebied van voeding, (top)sport en zorg. Kennis over optimale voeding voor topsporters kan breed ingezet worden voor gezondheidsbevordering en de zorg. De Wageningen Campus ligt midden in een toonaangevende regio als het om voeding en gezondheid gaat en Eat2Move verbindt kennis aan de praktijk. De faciliteiten en expertise van Sportcentrum Papendal  en Ziekenhuis Gelderse Vallei vormen proeftuinen voor respectievelijk sport en zorg en met NOC*NSF is een directe afstemming met de sporters en sportbegeleiding. Michiel Scheffer: “Gelderland is de internationale proeftuin voor innovaties in voeding, sport en gezondheid van de Provincie Gelderland. Zowel multinationals, MKB’ers als startup bedrijven zijn welkom bij het innovatieloket voor samenwerking. Zo maken we samen werk van innovatie in Gelderland.”

Eat2Move

De rol van voeding wordt steeds belangrijker, zowel voor sporters als patiënten. Voeding, in combinatie met bewegen, bevordert het herstel na een operatie of na een intensieve sportinspanning. Onder andere eiwitten en micronutriënten zijn essentieel voor optimale spierfunctie en  herstel na inspanning. Topcentrum Eat2Move werkt aan optimale voeding voor de bevordering van prestatie en herstel in (top)sport en zorg. Nieuwe kennis leidt direct tot innovatieve trajecten met bedrijven voor de ontwikkeling van diensten en producten. Eat2Move is ontwikkeld op initiatief van de Alliantie Voeding Gelderse Vallei , er is een directe uitwisseling met Alliantie Voeding, om opgedane kennis in de zorg toepasbaar te maken. In Eat2Move werken samen: Wageningen University& Research, Ziekenhuis Gelderse Vallei, NOC*NSF, Hogeschool van Arnhem en Nijmegen, Sportcentrum Papendal, NIZO food research en FrieslandCampina. De Provincie Gelderland neemt de helft van de financiering voor haar rekening.

Meer informatie

Op de website van Eat2Move staat meer informatie over de dienstverlening en de openingstijden.