Nieuws

Een zee aan ideeën bij de Ontwerpwedstrijd 2025

article_published_on_label
3 april 2025

Woensdag was het zover: de grote finale van de ontwerpwedstrijd! De vijf groepjes met de beste ontwerpen mochten als finalisten hun ontwerp presenteren over de Noordzee. De leerlingen stroomden langzaam binnen om hun maquette vast in de zaal te plaatsen. Een jongen zag het aantal stoelen in de zaal en riep enthousiast: “WOOOOOW, deze zaal heeft al 120 plekken. We hebben echt geluk dat de muur dicht is, anders waren het er nog meer!!”. Ondertussen maakten sommige kinderen van de gelegenheid gebruik om alvast te ervaren hoe het is om straks op het podium te staan.

Met hun presentatie bewezen ze hoe belangrijk kritisch denken en rekenvaardigheden zijn voor innovatie.Na een introductie door Ellen van Seben namens het Wetenschapsknooppunt Wageningen, kon de wedstrijd beginnen. De jury bestond dit jaar uit Ingeborg Mulder (docent Aquacultuur & Visserij), Esther Nijkamp-Schaars (docent Aquacultuur & Visserij) en Hilco van Stuyvenberg. Hieronder worden de groepjes benoemd in volgorde van presenteren, de eindstand staat onderaan het artikel.

Petrus Immensschool (Middelburg) – Noardsee

Nienke, Hanna, Ralph, Milow en Tabitha

IMG_2306.JPG

De leerlingen namen het publiek direct mee in hun verhaal. “Doe je ogen dicht en stel je voor dat je een vis in de Noordzee bent. Je voelt de rust, je hoort wat bubbeltjes. Hé wat is dat, huh?”. Plotseling ben je gevangen in een net! Dit beeldende begin maakte diepe indruk op de jury.

Hun ontwerp draaide om windmolenparken waar omheen gevist mag worden op schelpdieren. Daarnaast hadden ze ook een speciale natuurgebieden ingericht, waar boten en vissers juist niet mogen komen, zodat de dieren er ongestoord kunnen leven. Op de maquette waren de gebieden duidelijk aangegeven met felgekleurde boeien. Bovendien voorzagen ze alle schepen van zonnepanelen om ze volledig zelfvoorzienend te maken.

De jury prees hun creativiteit en enthousiasme en zag hoezeer deze groep begaan was met de toekomst van de Noordzee.

De School met de Bijbel (Wekerom) - Het grote plan voor de Noordzee

Debora, Naomi, Yarnick, Quinn en Jasper

Daarna was het de beurt aan De School met de Bijbel. De leerkracht gaf vooraf al aan trots te zijn op deze groep en bewonderde hoe goed ze de taken hadden verdeeld. Dat ze een goed geolied team waren kwam al snel naar voren. Ze gaven aan dat ze tijdens het proces even in een leerkuil zaten, zo was ook de maquette op de juiste manier schalen lastiger dan gedacht. Maar ze hebben de stroming getrotseerd en zijn doorgegaan.

De jury vroeg hoe ze door die moeilijke fase heen waren gekomen. “We wilden dit heel graag! Als we toen gestopt waren stonden we nu niet in de finale. Dus we hebben nu geleerd dat doorzetten écht loont.” Dat leverde een daverend applaus op vanuit de zaal, waar achterin zelfs spandoeken werden vastgehouden door klasgenoten om hun team aan te moedigen.

Airborneschool (Renkum) - Noordzee als bron van leven en energie

Rosalin, Ymke, Lisa, Sam en Matteo

De leerlingen van de Airborneschool kozen voor een andere strategie waarbij alles op een plek gecentreerd wordt, zodat er minder energiekabels en materialen nodig zijn. Hierdoor wordt de impact op de zee beperkt.

De presentatie was sterk. Toen een groepsgenootje even vastliep sprongen de anderen meteen bij om hem te helpen. Ook inhoudelijk was het een sterke presentatie, ik moest zelf even opzoeken wat het betekende toen ze gingen praten over “NADES” (Natural Deep Eutectic Solvent). Ze hadden het over NADES-plastic magneten. Dit zijn milieuvriendelijke buizen waar plasticdeeltjes aan blijven plakken, terwijl vissen en andere dieren er ongehinderd doorheen kunnen zwemmen.

Ook gaven ze aan dat de Noordzee niet zo diep is, waardoor er meer mogelijkheden zijn voor duurzame oplossingen.

Leeuwarder Schoolvereniging (Leeuwarden) – 3-in-1 windmolen

Thomas, Teije, Maarten, Diem My, Ravi en Raf

Dit zestal reisde helemaal uit het hoge noorden af naar Wageningen en moest daarvoor zelfs een voetbaltoernooi laten schieten, maar zoals ze zelf zeiden: "De Noordzee verdient prioriteit!".

Hun ontwerp: een 3-in-1 windmolen, die niet alleen windenergie opwekt, maar ook oesterkooien en algenvelden bevat. De oesters trekken vissen aan, de algen bieden een schuilplek, naar eigen zeggen een kraamkamer voor het onderwaterleven. De zonnepanelen op de molens bewegen mee met het getij van eb en vloed, wat ook weer energie opwekt.

De leerlingen hadden zelfs bedrijven benaderd om hun idee te testen op haalbaarheid. De meeste bedrijven reageerden helaas niet, maar de aanhouder wint, want uiteindelijk kregen ze te horen: “Dit plan kan echt werken”. Goed nieuws!

De Wegwijzer (Kesteren) - Een schip voor een betere Noordzee

Gerson, Joas, Jula, Laurens, Levi en Rosah

Ontwerpwedstrijd-wur-2025 (6).png

De leerlingen van De Wegwijzer kwamen met een ambitieus plan: een schip dat zelf duurzame energie opwekt met windmolens en zonnepanelen.

Het oorspronkelijke idee was een vliegdekschip, maar met een prijskaartje van enkele miljarden euro's bleek dat niet haalbaar. Uiteindelijk kozen ze na een uitgebreide kostenberekening voor een containtschip. Ook prijzig, want ze kwamen uit op een bedrag van €3.107.000 voor het schip inclusief windmolen, maar: “Alles voor een groene Noordzee!”.

Hun goed onderbouwde presentatie bewezen ze hoe belangrijk kritisch denken en rekenvaardigheden zijn voor innovatie.

De eindstand

Uiteindelijk zijn alle finalisten winnaars, want het is al heel erg knap dat ze bij de vijf beste groepjes behoorden. Maar de Ontwerpwedstrijd blijft een wedstrijd.

Jurybeoordeling

Na een lang en spannend overleg kwamen Ingeborg Mulder, Esther Nijkamp-Schaars en Hilco van Stuyvenberg tot de volgende eindstand:

  1. 3-in-1 windmolen (Leeuwarder Schoolvereniging)
  2. Noardsee (Petrus Immensschool)
  3. Noordzee als bron van leven (Airborneschool)
  4. Een schip voor een betere Noordzee (De Wegwijzer)
  5. Het grote plan voor de Noordzee (De School met de Bijbel)

Publieksprijs

We vragen de deelnemers niet alleen om te presenteren, maar ook om zelf hun stem uit te brengen op welk groepje ze zelf het beste vonden. De deelnemers mochten niet op hun eigen groepje stemmen. Het was spannend, maar uiteindelijk ging de Petrus Immensschool met de publieksprijs aan de haal.


Wil je volgend jaar ook meedoen aan de ontwerpwedstrijd of gewoon graag op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen en activiteiten van het Wetenschapsknooppunt? Meld je dan nu aan voor onze nieuwsbrief via onderstaande knop.