Enquête voor onderzoek Safe Seaweed by Design

Published on
24 juni 2021

In het kader van het onderzoeksproject ‘Safe Seaweed by Design’ wordt er een enquête gehouden om de belangrijkste gevaren voor de veiligheid in de zeewierindustrie te bepalen. Wij nodigen u uit ons te helpen door een lijst te beoordelen over de gevaren en de gevolgen daarvan voor de veiligheid van zeewier als voedsel, de milieuveiligheid en de veiligheid van mensen die werkzaam zijn in de zeewierindustrie.

Er is een herleving gaande van zeewier. In talloze initiatieven worden de voordelen ervan aangetoond. Zo zou zeewier bijvoorbeeld helpen bij het tegengaan van klimaatverandering door alternatieve brandstof te leveren en CO2 op te slaan. Zeewier zou een belangrijke bron van eiwitten kunnen zijn en is ook de nieuwste must-have in de cosmetica-industrie. Dit alles doet er echter niet toe als er een kans bestaat dat er op de een of andere manier schade wordt berokkend aan de mensen die werken in de zeewierwaardeketen, de consumenten (vanwege de veiligheid van zeewier als voedsel) of het milieu. De Europese zeewierindustrie staat nog in de kinderschoenen. Nu deze sector aan het groeien is, hebben we veiligheidsprotocollen nodig om te helpen met de regelgeving.

Ontwikkelen van veiligheidsprotocollen

Safe Seaweed by Design is een onderzoeksproject met het doel om protocollen te ontwikkelen voor de wereldwijde zeewiersector om de voedselveiligheid, de milieuveiligheid en de gezondheid en veiligheid op het werk te bepalen en beoordelen, en om risico’s op deze gebieden te verminderen. Inmiddels hebben we bepaald wat voor gevaren zich kunnen voordoen bij het oogsten en verwerken van zeewier. De betrokken onderzoekers werken nu aan het prioriteit geven aan gevaren die onmiddellijke aandacht vereisen bij het ontwikkelen van veiligheidsprotocollen voor telers en oogstbedrijven. Deze protocollen zullen in het kader van dit project verder worden ontwikkeld, getest en herzien.

Het project ‘Safe Seaweed by Design’ wordt gefinancierd door de Lloyd’s Register Foundation. Wageningen University & Research werkt samen met Solent University (VK), Ocean University China, en Arctic Seaweed (Noorwegen). Verdere samenwerking met Europese, Chinese en Amerikaanse zeewierproducenten en de Safe Seaweed Coalition is gewenst om impact te creëren.

Nadere informatie over de enquête

Het doel van de enquête is het bepalen van de belangrijkste gevaren van zeewier aan de hand van vragen over veiligheid op het gebied van voedsel, milieu en werkomstandigheden.

U wordt verzocht om alle onderdelen te beantwoorden. Het duurt ongeveer 5-10 minuten om elk onderdeel af te ronden. De enquête blijft online tot 15 augustus 2021. Wij verwelkomen alle deelnemers en moedigen managers en directeuren aan hun werknemers te vragen om mee te doen aan de enquête.

Deelnemers die aangeven dat ze verdere informatie willen ontvangen, krijgen bericht over de resultaten van het project. De enquête is in het Engels en kan online worden ingevuld op de smartphone of computer.

Neem voor het doorsturen of invullen van deze enquête contact op met sophie.koch@wur.nl. De contactpersoon voor algemene vragen over het project is te bereiken via sander.vandenburg@wur.nl.