‘Financier natuurbeheer met betaald parkeren’

24 maart 2014

Op de vraag van de gemeente Den Helder hoe ze het beheer van duinen en bossen betaalbaar konden houden, bedachten studenten Bos- en Natuurbeheer creatieve oplossingen. Dat liep uiteen van het plaatsen van windmolentjes in de natuurgebieden tot het uitbaten van een zorgcentrum waar ‘behandelingen in de natuur’ aangeboden worden. Eén groepje studenten opperde: “Voer betaald parkeren in.”

Betaald parkeren? “Dat is één van de meest gevoelige belastingmaatregelen die er zijn”, reageerde Willem Stam van de gemeente Den Helder, die op vrijdag 14 maart naar Wageningen University was gekomen om te luisteren naar plannen van tweedejaars studenten Bos- en Natuurbeheer om het beheer van de natuurgebieden Donkere Duinen en Mariëndal betaalbaar te maken. Stam, de opdrachtgever, was dus niet direct enthousiast. Maar de studenten hadden de plannen zo goed uitgewerkt dat hij na afloop zei: “Misschien moeten deze studenten ook maar eens naar Den Helder komen om de plannen toe te lichten.”

Studenten buigen zich over praktische vragen

Na drie weken college over bedrijfsvoering en management in het bos- en natuurbeheer hadden de studenten één week de tijd om aan deze echte casus te werken. Eén dag waren ze naar Den Helder geweest om rond te kijken en betrokkenen te spreken. De contacten tussen de gemeente Den Helder en Wageningen University waren gelegd door het Onderwijsloket. “De interesse voor projecten van Kenniswerkplaats groeit sterk binnen de universiteit”, aldus Ilse Markensteijn, coördinator Onderwijsloket Wageningen University. “Wij verbinden projecten van multidisciplinaire netwerken in Nederland aan verschillende vakken van Wageningen University. Het Onderwijsloket biedt met haar projecten een uitdagende leeromgeving: studenten toetsen hun academische vaardigheden aan actuele, complexe vraagstukken. Dit leidt tot nieuwe inzichten voor zowel het onderwijs als de opdrachtgevers.”

Besef dat natuurbeheer ecologisch én economisch aspect heeft

“Dit is voor het eerst dat wij als studenten Bos- en natuurbeheer plannen moesten maken die ook echt financieel haalbaar zijn. Normaal werken we aan fictieve cases en dan wordt het economische aspect meestal niet meegenomen”, zei student Hugo Smorenburg. “Dankzij dit vak (‘Management of Forest and Nature Organisations’) besef ik nu dat er in de praktijk niet alleen naar de ecologie gekeken moet worden, zoals wij vaak doen, maar ook naar de financiën. Dit was heel leerzaam.”

De docenten waren eveneens enthousiast over het werken aan een echte casus, in opdracht van de gemeente Den Helder. “Van mij hoeven de studenten echt niet allemaal de economische kant op”, zei docent Marjanke Hoogstra, “maar financiering speelt in bos- en natuurbeheer een steeds grotere rol en het is goed dat ze daarvan doordrongen zijn.”

‘Natuurlijk parkeren’ beste presentatie

Het plan ‘Natuurlijk parkeren’ werd door de jury, met opdrachtgever Stam als voorzitter, uitgeroepen tot beste presentatie. Het plan zat dan ook degelijk in elkaar. Elke euro parkeergeld zou in de plannen van de studenten daadwerkelijk ten goede komen aan onderhoud van het natuurgebied. Ze stelden voor een stichting op te zetten die het parkeergeld int, zodat het niet in de grote pot met algemene middelen verdwijnt van de gemeente Den Helder. Bovendien moest op de parkeerplaats een bord geplaatst worden waar precies uitgelegd staat hoe het geld besteed wordt.

En, het allerbelangrijkste, parkeren kost in de plannen van de studenten relatief weinig. Vaste bezoekers, zoals hondeneigenaren, kunnen in de plannen van de studenten voor 15 euro per jaar ‘Vriend van de Donkere Duinen’ worden en dan het hele jaar gratis parkeren. Eenmalige bezoekers betalen slechts 3 euro per dagdeel of 5 euro voor de hele dag én bij het parkeerkaartje zit een bon voor tien procent korting bij de horecaondernemingen in het gebied, zoals het pannenkoekenhuis of de snackbar. “Al besluit maar één op de vijftien bezoekers hierdoor wel een kopje koffie te kopen, terwijl hij dat anders niet zou doen, dan is het voor ondernemers al gunstig zich bij dit initiatief aan te sluiten”, sprak student Glenn Potvliet wervend. Zijn groepje had al gesproken met wat ondernemers en die leken enthousiast. Ook opdrachtgever Willem Stam, adviseur bij de gemeente Den Helder, was onder de indruk van de overtuigende presentatie van de studenten, die verschillende scenario’s hadden doorgerekend om hun plannen te onderbouwen.

Natuur- en milieueducatie in groene BSO

Een idee voor een buitenschoolse opvang met veel aandacht voor natuur- en milieueducatie werd ook met veel enthousiasme ontvangen. Van alle plannen gepresenteerd tijdens de posterronde (de helft van de studenten hield een presentatie tijdens het plenaire deel, de andere helft presenteerde hun plannen op een poster) werd het idee voor een groene BSO gekozen als winnaar.