Handelsmissie resulteert in nieuwe samenwerking

21 april 2023

Voorzitter van de Raad van Bestuur van WUR, Sjoukje Heimovaara, was deze week op handelsmissie in het Canadese Vancouver. De missie stond onder leiding van minister Schreinemacher van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking en draaide om de toekomst van land- en tuinbouwtechniek (Agtech).

De tuinbouw in het Canadese British Columbia staat – net als in Nederland – voor uitdagingen op het gebied van arbeid, duurzaamheid/ circulariteit, voedselverspilling, kwaliteit en verdienvermogen. Agtech kan een deel van de oplossing zijn. Daarom lag de aandacht van deze missie op automatisering, robotisering en het gebruik van Kunstmatige Intelligentie (AI) in de tuinbouw.

Paneldiscussie

Simon Fraser University

Heimovaara legde samen met minister Schreinemacher diverse bedrijfsbezoeken af. Ook nam ze deel aan een paneldiscussie met onder andere mevr. Joy Johnson, voorzitter van de Simon Fraser University (SFU). Op woensdag ondertekenden Heimovaara en Johnson een intentieovereenkomst voor samenwerking rond toekomstige onderzoeksprogramma’s, kennisuitwisseling en innovatie op het gebied van Agtech.

SFU intentieverklaring.jpg

“We zijn blij met deze nieuwe samenwerking met Simon Fraser University”, vertelde Sjoukje Heimovaara bij de ondertekening van de overeenkomst, “Net als WUR is SFU zeer ambitieus op het gebied van de Sustainable Development Goals en een duurzame toekomst. Geen overheid, bedrijf of kennisinstelling kan de uitdagingen die voor ons liggen in zijn eentje het hoofd bieden. We hebben dit soort partnerschappen nodig om ervoor te zorgen dat het leven op aarde binnen de planetaire grenzen blijft.”

“Ook wij zijn verheugd met deze samenwerking, want SFU en WUR hebben een gezamelijke ‘drive’ om kennis en oplossingen rond wereldwijde uitdagingen verder te brengen”, zei SFU-voorzitter Joy Johnson, “We gaan samenwerken aan kritieke onderwerpen als voedselproductie en klimaatverandering. Ik kijk uit naar de resultaten van de gezamenlijke inspanningen in de komende jaren.”

Bedrijfsbezoek.jpg

Eiwittransitie

Sjoukje Heimovaara had daarnaast ook een ontmoeting met Frank Hart, voorzitter van Protein Industries Canada. Ze spraken over de noodzaak van de eiwittransitie en hoe Canada en Nederland daarin beter kunnen samenwerken. Meer over die ontmoeting leest u in onze speciale bijdrage.