Impact lesprogramma panda’s onder de loep

19 december 2017

Wat voor een effect heeft een lesprogramma over panda’s en andere bedreigde diersoorten op kinderen? Dat is de centrale vraag die hoogleraar Leren voor Duurzame Ontwikkeling Arjen Wals stelt in nieuw onderzoek van Wageningen University & Research. Een gift aan het Universiteitsfonds Wageningen door Ouwehands Zoo Foundation maakt het onderzoek mogelijk.

Het onderzoek bestaat uit twee delen: het eerste deel gaat over het verder ontwikkelen en uitbreiden van een lesprogramma dat Ouwehands in samenwerking met anderen al heeft samengesteld. Het tweede deel concentreert zich op het effect dat het lesprogramma heeft op leerlingen van basisscholen.

Integraal lesprogramma

Vooral over dat tweede deel is tot nu toe nog vrij weinig bekend, zegt begeleidend onderzoeker Arjen Wals: “Je ziet dat er in het verleden wel uitjes of dagprogramma’s zijn geweest die kinderen iets leren over bedreigde diersoorten. Maar dit lesprogramma is anders wat betreft opzet omdat het gaat om een integrale aanpak: scholen moeten voorafgaand aan een bezoek aan de panda’s in Ouwehand een aantal lessen besteden aan bewustwording van het thema bedreigde diersoorten. Vervolgens gaan die leerlingen naar de panda’s zelf toe. Daar leren ze in de nabijheid van Wu Wen en Xing Ya over de leefomgeving, het voedsel dat zij eten, observeren zij hun gedrag en leren ze over de voortplanting en bescherming van panda’s.”

Na het bezoek aan de dierentuin krijgen kinderen nogmaals een aantal lessen. Daarin kijken ze terug op het bezoek en proberen ze wat ze geleerd hebben ook toe te passen op andere bedreigde dieren. Ook gaan ze kijken naar hoe hun alledaagse leven invloed heeft op biodiversiteit, lokaal maar ook ver weg, zowel in positieve als in negatieve zin.

Ouwehands Zoo Foundation

José Kok van Ouwehands Zoo Foundation: “De donatie van Ouwehands Zoo Foundation aan het Universiteitsfonds Wageningen maakt onderzoek in het kader van natuurbescherming in het algemeen en bescherming van de reuzenpanda en zijn leefgebied in het bijzonder, mogelijk. Daar zijn wij trots op!”

Centraal in het programma staat de zogenaamde ‘hoofd (kennis), hart (waarden) en handen (handelen)’ benadering. De leerlingen volgen een op leeftijd aangepast programma in zowel in groep 5 als in groep 7. Om te kijken wat het effect is op de kennis, houding, waarden en het gedrag van kinderen volgen onderzoekers ook groepen kinderen van vergelijkbare scholen die niet meedoen aan het lesprogramma.

Het onderzoek moet in algemene zin leiden tot een versterking van de educatieve en maatschappelijke bijdrage van dierentuinen en in het bijzonder tot kwalitatief hoogwaardige lesprogramma’s die aantoonbaar bijdragen aan de ecologische basisvorming van jonge mensen.