Nieuws

Kinderen bouwen aan de toekomst: Nederland in 2120 (Kinderuniversiteit 2025)

article_published_on_label
16 oktober 2025

Op woensdag 15 oktober 2025 vond op Wageningen Campus de Kinderuniversiteit plaats, met dit jaar het thema “Nederland in 2120”. Zo’n 200 leerlingen uit groep 6, 7 en 8 kwamen samen om, onder begeleiding van WUR-wetenschappers Marlies van Ree en Joyce Zwartkruis, na te denken over de toekomst van ons land. Centraal stond de vraag: “Wat als jij mocht bepalen hoe Nederland er over honderd jaar uitziet?“

Openingscollege

Tijdens het openingscollege namen de wetenschappers de kinderen mee op een reis door de tijd. Met hun ogen dicht luisterden ze naar het verhaal van Marlies van Ree en verplaatsten zich naar het jaar 2120. Hoe wonen mensen? En hoe ziet de zee, het bos, de stad en het platteland eruit?

Even later ‘ging de wekker’ en keerden ze terug naar 2025, en later zelfs nog even naar 1920, om te zien hoeveel er in honderd jaar is veranderd. Van stijgende zeespiegels tot zowel nattere als drogere zomers: de uitdagingen voor de toekomst werden concreet gemaakt.

Dromen over Nederland van de toekomst

Na het openingscollege verdeelden de 200 leerlingen zich in twee groepen. De ene groep ging in discussie over toekomstgerichte stellingen in de collegezaal, terwijl de andere groep hun eigen Nederland van de toekomst ontwierp. Er werd getekend hoe ons land er over bijna honderd jaar uitziet. Hun verbeeldingskracht kende geen grenzen: van groene steden waar mens en dier in harmonie leven, tot innovatieve oplossingen voor waterbeheer, voedsel en klimaat. Sommige kinderen vroegen zich af of we in 2120 nog wel huisdieren hebben, anderen richtten zich vooral op dat er voldoende snoep aanwezig was. Maar één ding hadden alle ontwerpen gemeen: ruimte voor natuur.

Nieuwsgierige breinen vol vragen

De toekomstgerichte stellingen in de collezaal leidden tot een stroom aan vragen. Van de oerknal en het afkoelen van de aardkern tot de toekomst van voedsel, energie en technologie.

“Zullen er nog aardappels zijn?”, “Vliegen auto’s straks echt?”, “Mogen we dan al naar Mars?”, "Hoe kan ik ook klimaatwetenschapper worden?" en “Hoe kijken mensen voetbal in 2120?”.

Een dag vol verwondering

Aan het einde van de dag lagen de tafels vol tekeningen, plannen en toekomstvisies. De wetenschappers waren onder de indruk van de creativiteit en betrokkenheid van de leerlingen. “Ze dachten echt buiten de gebaande paden. Sommige ideeën waren verrassend realistisch, andere heerlijk fantasierijk, precies zoals het hoort als je nadenkt over de toekomst.”

De leerlingen gingen vol enthousiasme (en met hun eigen tekening) weer naar huis. Bij het verlaten gaven de kinderen aan dat de dag nog wel wat langer had mogen duren.

Bijdrage aan echt onderzoek

De kinderen waren creatief bezig en dachten echt outside-the-box. Alle gemaakte ontwerpen zijn gefotografeerd en worden onderdeel van het lopende NL2120-onderzoek van Wageningen University & Research. Zo dragen de ideeën van deze jonge toekomstdenkers écht bij aan het Nederland van 2120.


De Kinderuniversiteit is een initiatief van Wetenschapsknooppunt Wageningen University (WKWU), waarin basisschoolleerlingen op een speelse manier kennismaken met wetenschap en de rol van Wageningen University & Research in maatschappelijke vraagstukken zoals klimaat, voedsel en duurzaamheid.