Kinderuniversiteit spiekt in de natuur

2 november 2016

Woensdagmiddag 5 oktober was het druk in het trappenhuis van ORION. Maar liefst 200 kinderen gingen vol verwachting naar boven voor de twee colleges over 'Spieken in de natuur', het thema van Kinderuniversiteit 2016. Dit evenement wordt jaarlijks georganiseerd door het Wetenschapsknooppunt Wageningen University in samenwerking met de Christelijke Hogeschool Ede en is altijd op de 1e woensdag van oktober. De kinderen uit groep 6, 7 en 8 hingen aan de lippen van de professoren en bestookten hen met vragen. Een plezierige middag met nieuwtjes waar je mee thuis kunt komen.

kokerjufferlijm om wonden te hechten!

Kleinste van het kleinste

De kinderen wilden het college van professor Tom Wennekes niet missen. Tom stond voor de grote taak hen uit te leggen wat moleculen zijn en wat ze kunnen. Met appels, kleureffecten en tandpasta sprak hij tot hun verbeelding. Hij legde hij uit hoe verbazingwekkend veel watermoleculen er in 1 druppel water zitten en dat één molecuul nog steeds water is. Botsende moleculen kunnen samenwerken en voor verandering zorgen. Kijk maar naar de voorbeelden in zijn college via WURtv. Tom vond de sleutel om suikermoleculen met elkaar te laten 'praten' en genezend werk te laten doen. Spieken in de natuur door erg ver in te zoomen.
Link WURtv staat in rechterkolom.

Er valt heel wat te plakken

Spieken in de natuur. Dat doet professor Marleen Kamperman ook, maar heel anders dan Tom. Zij speurt naar bijzondere mogelijkheden en bootst in het laboratorium na, wat er in de natuur al kan. Slakken kunnen over een scheermesje glijden. Water werkt als lijm in zandkastelen. Hoe kan dat? Zij pluist het uit en past het toe. Marleen zoekt vooral naar stoffen die kunnen lijmen. Zij gaf heel wat voorbeelden en ook de kinderen namen geweldige voorbeelden mee. Wat hebben mosselen, spinnen, kokerjuffers, kikkerpootjes, gekko's te bieden? Bekijk de video van haar college en je weet het.

Prijswinnaars beste vraag

• Olaf Sijben: Bezit een web van een spin of spinnendraad ook lijm? En zouden we ooit als spiderman tegen gebouwen op kunnen klimmen?
  • Bastiaan van de Weerd: Hoe ontstaan suikermoleculen?

Informatie over de Kinderuniversiteit in voorgaande jaren.