Leerkrachten van de toekomst verkennen biodiversiteit op WUR campus

23 februari 2023

Meer dan 60 tweedejaars pabo-studenten (pedagogische academie voor het basisonderwijs) van Christelijke Hogeschool Ede kwamen op woensdag 22 februari naar Wageningen Campus voor het Senior Science Lab. Hier kregen de studenten handvatten om biodiversiteit in de klas te brengen bij hun stageschool. Op het programma stonden drie workshops.

Openingscollege Biodiversiteit

Professor Liesje Mommer trapte de dag af met een college over biodiversiteit, het thema dat ook voor alle workshops centraal stond. Alle studenten werden er direct bij betrokken en kregen individueel een rol in het ecosysteem. Vervolgens legde ze bloot wat er zou gebeuren als bepaalde organismes weg zouden vallen. Dit zorgde direct voor wat reuring in de groep en legde een heldere basis voor het soms toch complexe begrip biodiversiteit.

Parlement der Schoolpleinbewoners

Je moet vanuit meerdere kanten kijken en niet alleen vanuit je eigen behoeftes. Geeft echt een nieuwe kijk.
CHE Pabo-student over Parlement der Schoolpleinbewoners

Volgens de theorie van Het Parlement der Dingen ontworpen door de Franse Filosoof en socioloog Bruno Latour heeft iedere aardbewoner ons wat te leren. MSc Ester Klein Hesselink heeft dit omgevormd tot een workshop waarin iedereen zich inleeft in een bepaald organisme dat voorkomt op het schoolplein. Ze werd hierin ondersteund door universitair docent Ignas Heitkönig.

Alle studenten kregen een kaartje uitgedeeld met daarop een dier of plant, welke ze de rest van de les gingen vertegenwoordigen. Want deze organismes kunnen zichzelf niet vertegenwoordigen.

Ester "de klimop" trapte het parlement af door aan te geven dat ze het liefste het heel schoolplein wil overwoekeren. Het begon rustig, maar na verloop van tijd kwam de groep langzaam los en begon er een debat tussen een madeliefje en een appelboom. De boom had als doel om zo groot mogelijk te worden, maar het madeliefje streed voor zijn recht op zonlicht. De vogels in de groep gingen bemiddelen dat er zowel bomen voor nestjes moesten komen, maar ook plantjes zodat er insecten en dus eten voor ze zou rondvliegen op het schoolplein.

Hele andere manier van lesgeven dan ik gewend ben, maar naarmate het gesprek vorderde kwam ik er wel in. Heb echt gelachen en me goed vermaakt
CHE Pabo-student over Parlement der Schoolpleinbewoners

Bloemen practicum

Roel Lemmens, Jasper van Ruijven en Lucas Folmer lieten de studenten bekijken hoe een bloem eruit ziet en hoe bestuiving plaatsvindt. Vervolgens moesten de studenten hier een tekening van maken.

In het lab in Orion stond een tafel vol met bloemen en struiken die de studenten konden onderzoeken. Opvallend was dat de kleurrijke bloemen het meest in trek waren.

Hoe geef je een leuke excursie in de natuur?

Docent Casper Quist gaf samen met student Hans Poldervaart (master Biologie) handvatten om leerlingen mee te kunnen nemen naar de natuur. Voor de meeste toekomstige leerkrachten was dit nieuw, een enkel was met leerlingen gaan vogelspotten of met kleuters naar de slootjes gegaan.

Casper gaf direct al aan dat het niet nodig is om alle kennis te bezitten, het doel is om kinderen zelf te laten kijken en te onderzoeken. Met de technologie van tegenwoordig is het bovendien mogelijk om planten met je telefoon te scannen. Met de gratis 'ObsIdentify' app kun je een foto maken en krijg je te zien welke plant (of organisme) het is en wat feitjes.

Het Wetenschapsknooppunt heeft een samenwerking met de Christelijke Hogeschool Ede. De studenten van de CHE zijn via hun opleiding uitgenodigd voor het Senior Science Lab. Als Wetenschapsknooppunt brengen wij wetenschap in de klas. Dit doen we door het uitnodigen van basisschoolleerlingen en hun leerkrachten op de universiteit, het ontwikkelen van lesmateriaal en ook met deze inspiratiedag voor pabo-studenten.