Mangala Srinivas benoemd tot hoogleraar Celbiologie en Immunologie

5 mei 2021

De Raad van Bestuur van Wageningen University & Research (WUR) heeft prof. dr. Mangala Srinivas benoemd tot hoogleraar Celbiologie en Immunologie. Zij volgt Huub Savelkoul op, hij is nu persoonlijk hoogleraar. De ingangsdatum van de benoeming is 1 mei 2021.

In deze nieuwe functie zal Srinivas werken aan haar visie: het optimaliseren van geavanceerde (immuun)therapieën, terwijl ze een tegelijkertijd een verantwoordelijke wetenschapper en mentor is. 'Mijn onderzoek is gericht op het optimaliseren van immuunmodulatie door middel van multifunctionele, multimodale op nanotechnologie gebaseerde beeldvormende middelen voor toepassingen zoals vertaalbare celtracering en medicijnafgifte in vivo', zegt Srinivas, 'En het toevoegen van beeldvormingsfunctionaliteit aan biomaterialen, zoals celafgiftematrices of medicijndepot vorming in planten'.

Mangala Srinivas

Mangala Srinivas (1980) voltooide haar B.Sc. (Honours) aan de National University of Singapore. Van daaruit ging ze naar Carnegie Mellon University (Pittsburgh, VS) voor haar Ph.D. Zij heeft gewerkt op de afdeling Tumorimmunologie van het Radboud UMC in Nijmegen. Momenteel is ze CSO van Cenya Imaging BV, een bedrijf dat ze mede heeft opgericht op basis van haar werk bij het Radboud UMC.

Srinivas is zeer actief in de Young Academy of Europe (YAE) en heeft de afgelopen 5 jaar in het bestuur gezeten, onder meer als voorzitter. De YAE werkt aan wetenschapsbeleid op Europees niveau en aan andere kwesties die relevant zijn voor jongere academici, waaronder Open Science, gendergelijkheid en beoordeling en beloningen. Srinivas: 'Het komt neer op 3 simpele woorden, waarvan ik hoop dat ze mijn carrière bij WUR zullen bepalen: grit, grace and gratitude'.​