Natuurlijk gedrag en welzijn kuikens gestimuleerd door eten vliegenlarven

Published on
11 januari 2021

​Vleeskuikens die levende vliegenlarven krijgen gevoerd vertonen meer natuurlijk gedrag en ontwikkelen gezondere poten. Dat blijkt uit onderzoek van Wageningen University & Research (WUR). Doordat de kuikens moeten rondscharrelen en pikken naar de larven bewegen ze meer en dat zorgt voor een verbetering van hun welzijn.

Tijdens het onderzoek kregen de kuikens in verschillende hoeveelheden en op verschillende momenten per dag levende zwarte soldaatvlieglarven aangeboden. 'We zagen echt dat de kuikens de hele dag gemotiveerd bleven om de larven te pakken te krijgen', zegt onderzoeker Allyson Ipema. 'De kuikens vertoonden veel natuurlijk foerageergedrag: ze bleven rondscharrelen en krabben en pikken naar de larven'.

Gezondere pootjes

Snelgroeiende vleeskuikens bewegen te weinig, waardoor ze problemen kunnen krijgen met hun pootjes. Door het meerdere keren per dag aanbieden van larven in het strooisel worden ze actiever en bewegen ze meer. Dat komt de gezondheid van de poten ten goede en dat zorgt ook voor een verhoogd dierenwelzijn.

De larven zijn niet alleen smaakvol, ze zitten ook vol vet en eiwit en dat maakt het een goede aanvulling op het dieet. Uit het onderzoek blijkt dat de kuikens die de meeste larven kregen ook het langst bezig zijn met hun natuurlijke foerageergedrag. Ipema: 'Daar zit wel een maximum aan. Als we het dieet tot meer dan 10 procent aanvullen met insecten is er een kans dat de kuikens minder goed groeien.'

Circulaire voedselbron

Het aanbieden van levende larven aan de kuikens heeft niet alleen een positief effect op het welzijn van vleeskuikens. 'Een bijkomend voordeel is dat de larven uit dit onderzoek gemakkelijk op mest- en afvalproducten kunnen worden gekweekt', zegt universitair hoofddocent Liesbeth Bolhuis. 'Daardoor is het ook een potentieel duurzame- en circulaire voedselbron'.

De onderzoekers vonden nog grotere positieve effecten op gedrag als de kuikens de larven kregen aangeboden in een doorzichtige buis met gaatjes, zo bleek uit een tweede studie. 'Doordat de kuikens moeite moeten doen om de larven uit de buis te krijgen', zegt Bolhuis, 'Zijn ze er een groot deel van de dag mee bezig.'