Niet alle vruchten zijn zichtbaar voor een fruitplukrobot

2 juni 2023

Plukrobots gebruiken nu vooral camerasensoren om te bepalen waar bijvoorbeeld een appel of een peer hangt. Maar sensoren zien niet alles: zo kan de vrucht achter een blad of tak hangen. In dat geval zijn andere technieken nodig, zoals sensoren die druk meten. De Business Unit Glastuinbouw en Bloembollen van Wageningen University & Research en de Oregon State University onderzoeken hoe informatie van verschillende sensoren kan worden geïnterpreteerd en hoe daarmee de grijper van een robotarm kan worden aangestuurd.

Het project ‘Integrated sensing and real-time control for intelligent fruit picking’ wordt gefinancierd door de Amerikaanse brancheorganisatie WTFRC (Washington Tree Fruit Research Commission), en is tevens een project van het Agro Food Robotics-programma.

In het 3-jarige project wordt gezocht naar de integratie van data van verschillende sensoren, namelijk zicht-, kracht- en tactiele sensoren. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk dat een robot – net als een mens doet – voelt of hij de vrucht op de juiste manier beetpakt. Die informatie moet door een algoritme vertaald worden in de juiste aansturing van de robotarm en de grijper, die dus de vrucht kan oogsten. Beide technieken (software en hardware) zullen worden getest op de onderzoekslocatie van WUR in Randwijk.

In Randwijk vinden ook enkele andere onderzoeken naar robotisering plaats. Zo ontwikkelt een consortium met onder meer WUR binnen het Agro Food Robotics programma ‘The Next Fruit 4.0’ (over precisietuinbouw) een oogstrobot voor peer en zachtfruit. Daarnaast ontwikkelt WUR samen met de fruitbedrijven Munckhof en Riwo een fruitplukrobot in de PPS ‘Handsfree production’. Deze beide bedrijven hebben samen met Saxion Hogeschool, Fontys Hogeschool en WUR AFR een aanvraag gehonoreerd gekregen bij NXTGEN Hightech voor de ontwikkeling van een appelplukrobot. Al deze projecten kunnen gebruikmaken van de kennis die voortkomt uit het project ‘Integrated sensing and real-time control for intelligent fruit picking’. De internationale samenwerking van WUR met de twee Amerikaanse instituten zorgt dus voor meer kennis voor de Nederlandse fruitteelt op het gebied van handsfree telen.