Nieuwe student challenge aangekondigd op COP27

14 november 2022

WUR’s nieuwe studentenwedstrijd—de Nature Based Future Challenge—start in november 2023 en duurt tot juni 2024. De wedstrijd werd op 12 november aangekondigd tijdens de VN-klimaattop COP27 in Egypte, aan het eind van een sessie over landbouwtransities in megadelta’s in Azië en Europa.

Eerder organiseerde WUR al student challenges over bijvoorbeeld de eiwittransitie en stadslandbouw. Tijdens de nieuwe challenge gaan deelnemers aan de slag met twee van de grootste uitdagingen van de 21e eeuw: klimaatverandering en biodiversiteitsverlies. De challenge is gebaseerd op Tim van Hattum’s project Nederland in 2120, waarin hij laat zien hoe Nederland er over honderd jaar uit kan zien als we gebruik maken van nature-based solutions. Deelnemers gaan een zelfde soort langetermijnvisie ontwikkelen voor de Ganges-Brahmaputra-Meghna delta in Bangladesh. Daarna zoomen ze in op een specifiek plekje in het landschap waar ze binnen nu en vijf jaar een eerste stap kunnen zetten om met die visie aan de slag te gaan. De nieuwe challenge werd aangekondigd door Saber Chowdhury, parlementslid van Bangladesh.

Kwetsbare gebieden

‘De focus ligt op delta’s omdat daar een groot deel van de wereldwijde voedselproductie plaatsvindt en er veel mensen wonen’, zei Rio Pals (manager WUR student challenges) eerder al tegen Resource. ‘Terwijl het ook kwetsbare gebieden zijn als het gaat om de effecten van klimaatveranderingen. Er komen dus veel uitdagingen samen.’