Persbericht

Noelle Aarts Teacher of the Year 2015 Wageningen University

16 januari 2015

De Teacher of the Year Award van Wageningen University is dit jaar uitgereikt aan prof. Noelle Aarts. De feestelijke uitreiking van het bijbehorende beeld De Leermeester, de oorkonde en een bedrag van 2500 euro had plaats op donderdagavond 15 januari in het studentencafé The Spot in onderwijsgebouw Orion op Wageningen Campus.

Voor de jaarlijkse uitreiking van de Teacher of the Year door het Wageningen Universiteits Fonds konden studenten een stem uitbrengen. Een kwart van alle tweede- en ouderejaars studenten bracht hun stem uit. De studentenstemming leidde tot een longlist van genomineerden. Een zevenkoppige studentenjury, onder leiding van Lara Minnaard, interviewde de vijftien beste kandidaten en koos daaruit naar haar oordeel de beste docent.

Genomineerden

Naast Noelle Aarts waren er vier andere genomineerden voor de prijs voor de beste docent: Maria Forlenza (Celbiologie en immunologie), Arie Nieuwenhuizen (Fysiologie van mens en dier), Huub Savelkoul (Celbiologie en immunologie) en Arie Terlouw (Experimentele zoölogie).

De Leermeester

De jury kwam unaniem tot het besluit de Teacher of the Year Award 2015 toe te kennen aan prof. Noelle Aarts, persoonlijk hoogleraar Strategische communicatie. Zij ontvangt de eervolle prijs  vanwege haar kritische houding, haar open opstelling jegens studenten, haar dynamische manier van college geven en haar focus op samenwerking en minder op pure kennisoverdracht. Zij kreeg donderdagavond 15 januari tijdens de New Year Drink van de Studentenraad  het bijbehorende replicabeeld van ‘De Leermeester’, de oorkonde en een geldbedrag van 2500 euro uit handen van Jan Karel Mak, voorzitter van het Wageningen Universiteits Fonds en Lara Minnaard, juryvoorzitter.

Naar het oordeel van de jury onderscheidt Noelle Aarts in haar onderwijs zich in haar kritisch-reflectieve opstelling en haar grote betrokkenheid bij haar studenten die zij als gelijken beschouwt en stimuleert tot feedback op haar manier van lesgeven en de inhoud van haar colleges. Daarbij streeft zij ernaar het kwaliteitsniveau van haar colleges te handhaven en te verbeteren. Aarts wordt geprezen om haar harde werken en het feit dat zij de inhoud van haar colleges doorgaans zelf ontwikkelt en deze regelmatig bijwerkt met actuele zaken. De studenten noemen Noelle Aarts niet alleen attent en toegankelijk, zij levert met haar colleges ook maatwerk voor de behoefte van de studenten.

De Teacher of the Year Award is dit jaar voor de 19e maal uitgereikt. Doel achter deze prestigieuze Wageningse prijs is om de educatieve kwaliteiten van docenten te stimuleren. De geldprijs geeft de genomineerden en de winnende docent de gelegenheid om bijvoorbeeld onderwijsattributen aan te schaffen.