Persbericht

Onderzoekers gaan voor het eerst via hersenscans het effect van fewfoods-dieet bij kinderen met ADHD in kaart brengen

Published on
2 februari 2018

Een ‘fewfoods-dieet’, een kortdurend dieet waarbij alleen een beperkt aantal ‘veilige’ voedingsmiddelen worden gegeten, kan ADHD-symptomen bij kinderen sterk verminderen. Maar hoe werkt zo’n dieet? Om dat uit te zoeken wordt voor het eerst in de geschiedenis met behulp van hersenscans het effect van een fewfoods-dieet op de hersenfuncties in kaart gebracht. Ook wordt gezocht naar biomarkers (signaalstoffen) in het bloed of in de darm die aangeven of een kind met ADHD gebaat is bij het dieet. Wageningen University & Research zoekt voor deze BRAIN-studie, waarbij BRAIN staat voor: Biomarker Research in ADHD: the Impact of Nutrition, 100 rechtshandige jongens met ADHD, in de leeftijd van 8-10 jaar.

Gedragsproblemen kunnen sterk verminderen als kinderen met ADHD een fewfoods-dieet volgen, een dieet dat ook wel bekend is onder de naam RED-dieet. Uit eerder Nederlands onderzoek, in 2011 gepubliceerd in het gezaghebbende medisch tijdschrift The Lancet, bleek dat 60% van de kinderen niet meer aan de criteria voor ADHD voldeed na het volgen van het fewfoods-dieet. Het valt echter niet mee om het dieet vol te houden. Als bekend zou zijn hoe dit dieet werkt, dan kan in de toekomst mogelijk eenvoudiger vastgesteld worden welke kinderen gebaat zijn bij het volgen van een dieet.

BRAIN-studie en deelnemers

Tijdens de BRAIN-studie wordt onderzocht welke veranderingen plaatsvinden in het lichaam van kinderen die het fewfoods-dieet volgen. Deze studie is wereldwijd het eerste onderzoek waarmee met behulp van hersenscans (fMRI) het effect van een fewfoods-dieet op de hersenfuncties in kaart wordt gebracht. Ook wordt onderzoek gedaan naar het effect van het fewfoods-dieet op de micro-organismen in de darm (de microbiota) en naar allerlei factoren die gemeten kunnen worden in bloed, wangslijm, urine en ontlasting. Meer informatie vindt u op de website van de BRAIN-studie.

ADHD-therapie op maat

Doel van de studie is om na te gaan wat het effect van een fewfoods-dieet is op de hersenfunctie van kinderen, en om biomarkers te vinden die kunnen voorspellen of ADHD bij een kind wordt getriggerd door voeding. Wellicht kan uiteindelijk een eenvoudige ADHD-therapie ontwikkeld worden die gebaseerd is op de individuele samenstelling en activiteit van de microbiota.