QS-Ranking: Wageningen vierde keer op rij beste agrarische universiteit ter wereld

27 februari 2019

Wageningen University & Research is voor de vierde keer op rij de beste agrarische universiteit ter wereld volgens de invloedrijke QS-Ranking. Net als in voorgaande jaren staat WUR op plek 1 in de categorie ‘landbouw en bosbouw’. In de QS Global World Ranking, de algemene ranglijst, staat Wageningen momenteel op plaats 125.

QS komt jaarlijks met twee ranglijsten uit: een algemene ranking en één gebaseerd op vijf brede thema’s. Wageningen is actief in drie daarvan: Life Sciences & Medicine, Natural Sciences en Social Scienes & Management. Onder die brede thema’s wordt vervolgens ingezoomd op 48 categorieën zoals Agriculture & Forestry (landbouw en bosbouw). De QS-ranking rangschikt 1130 wetenschappelijke instellingen wereldwijd volgens deze methode.

Beter gewaardeerd

In andere categorieën zijn er opvallende, positieve verschillen in de ranglijst ten opzichte van vorig jaar. Zo wordt ‘milieuwetenschappen’ beter gewaardeerd door QS: WUR steeg in die categorie van plek 8 naar 7. In de categorie ‘levenswetenschappen’ steeg Wageningen naar plek 67 (in 2018 plek 71). Een andere opvallende stijging is te zien bij ‘natuurwetenschappen’: daar maakt WUR een flinke sprong naar plaats 181 (in 2018 nog plek 213).

Zelf een kijkje nemen? Dat kan. Kijk op de website van TopUniversities.com naar de 'ranking per subject', of ga naar de algemene ranking.