QS Rankings: WUR blijft topuniversiteit

Published on
8 juni 2022

Wageningen University & Research staat dit jaar op plek 124 in de prestigieuze QS World University Rankings. WUR daalt 1 plek ten opzichte van vorig jaar, maar steeg de afgelopen 10 jaar 26 plaatsen. Met de 124 plaats behoort WUR tot de top 10 procent van beste universiteiten wereldwijd.

De plaats op de ranglijst wordt voor de helft gebaseerd op reputatie: 40% academic reputation en 10% employer reputation. De andere helft is gebaseerd op ratio student/staf (20%), genormaliseerd aantal citaties per onderzoeker (20%) en aantal buitenlandse medewerkers (5%) en studenten (5%).

De QS Ranking 2022

De employer ranking is dit jaar gedaald. Waarom dat is, is nog onduidelijk. WUR scoort het beste op de onderdelen ‘student/staf ratio’ (#52 wereldwijd) en ‘International Research Network’ (#43 wereldwijd). De eerste indicator beschrijft hoe eenvoudig studenten betekenisvolle toegang kunnen krijgen tot docenten en staf. De tweede indicator beschrijft de kwaliteit van het internationale onderzoeksnetwerk.

In totaal zijn dit jaar 1422 organisaties meegenomen in de ranglijst. De ranking is berekend op (o.a. door WUR aangeleverde) data van 2021. De citaties zijn berekend over de jaren 2016-2021 en zijn aan QS geleverd door Scopus.