QS World University Rankings: WUR stijgt 10 plekken

10 juni 2020

In de nieuwe, wereldwijde ranglijst, de QS World University Rankings 2021, behoort Wageningen University & Research (WUR) tot de beste 10 procent van alle universiteiten te wereld. Dat is zolang de ranglijst bestaat nog niet eerder voorgekomen. WUR stijgt tien plaatsen, van plek 125 naar de 115e plaats. De jaarlijkse QS World University Rankings is één van de invloedrijkste ranglijsten ter wereld.

De stijging van tien plekken lijkt vooral het resultaat van de goede reputatie van WUR en door een toename van het aantal internationale medewerkers. Ook het relatief hoge aantal stafleden ten opzichte van studenten is bepalend voor de hoge ranking.

Ook binnen de Nederlandse universiteiten laat WUR een flinke stijging zien: van de 7e plek vorig jaar naar de 3e plek dit jaar.

Zo wordt de ranglijst bepaald

Voor de QS World University Rankings 2021 zijn meer dan 1000 universiteiten geƫvalueerd. De helft van de ranglijst is gebaseerd op reputatie: 40% academic reputation en 10% employer reputation.

De andere helft is gebaseerd op de verdeling staf/student (20%), het aantal citaties per onderzoeker (20%), en het aantal buitenlandse medewerkers (5%) en studenten (5%).

De volledige rankings en meer informatie over de werkwijze staan op de TopUniversities website.